شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
لباس سنتی زن کُرد گنجینه ماندگار حیا و حرمت
14 مهر 1397 - 13:14
شناسه : 5786
43

لباس سنتی زن کرد گنجینه ماندگار حجاب ، عفاف و شایستگی حجاب یکی از واجب ترین ضروریات دین اسلام می باشد که  در قرآن تقریبا ۴ آیه به واجب بودن حجاب و بیشتر از ۱۰ آیه به عفت و پاسداری از حجاب اشاره می‌کند.لباس زنان کرد یکی از تنها  لباس های زنانه می باشد که […]

ارسال توسط :

لباس سنتی زن کرد گنجینه ماندگار حجاب ، عفاف و شایستگی

حجاب یکی از واجب ترین ضروریات دین اسلام می باشد که  در قرآن تقریبا ۴ آیه به واجب بودن حجاب و بیشتر از ۱۰ آیه به عفت و پاسداری از حجاب اشاره می‌کند.لباس زنان کرد یکی از تنها  لباس های زنانه می باشد که بدون چادر هم حجاب زن را به صورت کامل رعایت می‌کند.البته مدل های جدیدی که در شبکه های اجتماعی و ماهواره ها نشان داده می‌شوند در دوخت لباس کردی نسبت به گذشته کمی تاثیر گذار بوده ولی نتوانسته حجاب را ازبین لباس کردی بردارد.

لباس زنان کرد در بخش سیلوانا نمونه ای اصیل و ارزشمند از لباس زنان ایرانی می باشد که تنوع در رنگ و زیبایی لباس آنها را از سایر زنان اقوام دیگر متمایز کرده است.

محجبه بودن لباس زنان کرد

لباس زنان کرد به دلیل گشاد بودن ، چند لایه بودن و پوشاندن کامل بدن یک زن حجاب کامل را رعایت می‌کند و دیگر نیاز به پوشیدن چادر بر روی لباس کردی نیست.

لباس کردی زنانه دارای لایه های زیر پیراهن ، پیراهن اصلی (کراس ) و فستان(کرتک) و دستمال و شلوار کردی می باشد.

زیر پیراهن زنان کورد لباس بلندی است که آستین ندارد و تا ساق پا را می پوشاند .پارچه  زیر پیراهن معمولا نخی یا ساتن می باشد .

پیراهن اصلی یا کراس: لباس بلندی است که به صورت کامل از گردن تا کف پا را می پوشاند که در گذشته در دو مدل پولک دار و بدون پولک بودند ولی امروزه مدل های بسیاری وجود دارد.

فستان (کرتک) شبیه لباس اصلی است  و بر روی لباس کراس پوشیده می شود ولی فقط پشت زنان را می‌پوشاند و از خود نمایی بدن زن جلوگیری میکند. در گذشته به آن فستان می‌گفتند.

شلوار زنان کورد نیز شبیه به شلوار کردی مردان می باشد.این شلوار گشاد است و اغلب هنگام کار کردن آن را می پوشند و جنس پارچه  آن حریر یا نخی است .

در منطقه سیلوانا تولیدی خاصی که به صورت دائم لباس  کردی تولید کند وجود ندارد اما در هر روستا حداقل یک یا دو خیاطی وجود دارد که بر اساس سفارش و نوع پارچه ای که مشتری  به خیاطی می‌آورد با هر مدلی و سایزی که می خواهد برای او لباس دوخته می شود.

پارچه های لباس زنان کورد از نوع توری و حریر و کشی و مخمر می باشد که با نگین کاری و ملیله دوزی به آن طرح های زیبایی می دهند. تقریبا برای هر لباس زنانه ۳متر پارچه لازم است.

مدل های لباس کوردی کلا دو نوع است . یکی لباس ساده و دیگری لباس کریشک  (چروک دار) که در گذشته از لباس های کریشک(چروک دار ) استفاده می‌کردند ،البته امروزه هم اکثر زنانی که سن آنها بالاست از این مدل لباس استفاده می‌کنند. در این نوع لباس بر روی کمر لباس زنان یک چروک دور تا دور کمر لباس درست می کردند و در داخل آن کش یا بندی می بستند. اگرچه زمان پیشرفت کرده است اما زنان کرد همچنان سنت و لباس کردی را حفظ کرده اند. شاید کمی مدل های لباس عوض  شده باشد ولی با لباس قدیمی زنان کورد زیاد تغییر نکرده و فقط کمی امروزی تر شده است. درگذشته زنان کورد کراس و کرتک را از یک پارچه انتخاب می کردند ولی امروزه کراس و کرتک را از دو نوع پارچه و اغلب از یک رنگ انتخاب می کنند.

زنان کورد نوع لباس های خود را با توجه به فصلهای سال انتخاب می کنند. در فصل های بهار و تابستان بخاطر گرمای هوا از لباس های توری استفاده می‌کنند و در فصل های پاییز و زمستان از لباس های کشی و مخمر بیشتر استفاده می کنند.

البته در مراسمات یا مهمانی های خاص بیشتر به رنگ لباس اهمیت می‌دهند.

زیبایی و تنوع در ترکیب رنگ لباس زنان کورد، زنان غیر کورد را هم به پوشیدن این لباس مجذوب کرده است.

 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.