شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
مرگ بر کُرد! چه بلایی بر سر اذهان ما آورده‌اند؟
13 آبان 1398 - 2:27
شناسه : 8148
43

مرگ بر کُرد؟ چه بلایی بر سر اذهان ما آورده‌اند؟ ✍?امین قاسمیان چند روزی است که فیلمی در فضای مجازی بخصوص کانال های معاند دست به دست می‌شود با این عنوان که هواداران تیم تراکتورسازی تبریز در بازی با استقلال تهران، شعار مرگ بر کورد سر داده اند! وقتی فیلم را دیدم ، در مشاهده […]

ارسال توسط :

مرگ بر کُرد؟ چه بلایی بر سر اذهان ما آورده‌اند؟

✍?امین قاسمیان

چند روزی است که فیلمی در فضای مجازی بخصوص کانال های معاند دست به دست می‌شود با این عنوان که هواداران تیم تراکتورسازی تبریز در بازی با استقلال تهران، شعار مرگ بر کورد سر داده اند!

وقتی فیلم را دیدم ، در مشاهده اول همان شعار را شنیدم اما وقتی آن را برای همکار فارس زبانم در تهران فرستادم شعار مرگ بر فارس شنیده بود و وقتی که یکی از سالمندان محله که دسترسی به اینترنت نداشت، فیلم را مشاهده کرد ، شعار مرگ بر شاه را می شنید!

اما واقعیت این است که نه مرگ بر کُرد بود ، نه مرگ بر فارس ، نه مرگ بر شاه و نه فیلم در تبریز گرفته شده ، بلکه مرگ بر #تاج و چند سال پیش در ورزشگاه آزادی تهران سر داده شده بود.

این یک آزمایش ساده برای تایید cognitive bias یا سوگیری شناختی بود، به همان اندازه که فرد گرسنه “کتاب” را “کباب” می خواند، فردی که دچار سوگیری شناختی است بر حسب پیش فرض های خود قضاوت می کند.

برخی از شعارهای هواداران تراکتورسازی تبریز در بازی با استقلال تهران غیر انسانی و قومگرایانه بود و همسو شدن با تجاوز های کشور ترکیه به خاک سوریه ،که حتی به خاک ایران عزیزمان طمع دارد به شدت محکوم است و اسطوره های ترکان آذری زبان همچون #علی_دایی نیز خواستار برخورد با قومگراها و نژادپرستی در ورزشگاه ها شده است.

اما نکته جالب اینجاست که همه فریب شانتاژ های خبری و جنگ روانی را خوردیم و بر اساس ذهنیت ، آن شعار‌ را به شکل های مختلف شنیدیم و کامل مشخص است دست های پشت پرده خواهان اختلاف افکنی بین دو قوم اصیل ایرانی یعنی کُرد و آذری هستند هر چند ارتباط بین این دو قوم صدها سال است نه تنها مسالمت‌آمیز بلکه محبت آمیز بوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.