پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024 ساعت ×
موفقعیت در کشاورزی با تلفیق تجربه و دانش استفاده از آبیاری نوین
04 شهریور 1396 - 6:50
شناسه : 2448
16

حسین خلیلی کشاورز نمونه و با استعداد روستای قره جلوی ارومیه توانسته در اوج بحران کم آبی با بهره گیری از روشهای آبیاری نیمه فشار و مدرن مصرف آب کشاورزی خود را بیش از ۸۰%کاهش دهد و بازدهی باغ خود را نیز ۴ برابر افزایش داده است . کشاورز روستای قره جلوی ارومیه حسین خلیلی با هزینه ای ناچیز و […]

ارسال توسط :

حسین خلیلی کشاورز نمونه و با استعداد روستای قره جلوی ارومیه توانسته در اوج بحران کم آبی با بهره گیری از روشهای آبیاری نیمه فشار و مدرن مصرف آب کشاورزی خود را بیش از ۸۰%کاهش دهد و بازدهی باغ خود را نیز ۴ برابر افزایش داده است .

کشاورز روستای قره جلوی ارومیه حسین خلیلی با هزینه ای ناچیز و اندک در راستای بهبود مدیریت آب مصرف کشاورزی توانسته الگوی مهمی در مبارزه با بحران کم آبی برای کشاورزان منطقه و استان آذربایجان غربی باشد.

این کشاورز با استعداد با تلفیق تجربه و دانش نه تنها  موفق به کاهش ۸۰% مصرف آب شده است بلکه میزان برداشت محصول از مزارع زیر کشت خود را نیز به بیش از ۴ برابر افزایش داده است.

وی مدیریت و استفاده از سیستم آبیاری نوین را مهمترین و اساسی ترین عامل افزایش میزان برداشت خود یاد کرد و افزود : در شرایط کنونی که کشور با مشکل شدید کم آبی مواجه است کشاورزان نیز می توانند با اصلاح الگوی مصرف در کشاورزی و با بهره گیری از روش های نوین کشاورزی قدم موثری در کنترل و کاهش این معضل برداشته و در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری با تولیدات خود قدم موثری در راستای اقتصاد مقاومتی نیز بردارند.

خلیلی در ادامه تاثیر حمایت دولت از کشاورزان را مهم ارزیابی کرد و گفت : ارائه تجهیزات استاندارد آبیاری نوین  از سوی دولت می تواند در تحقق اهداف مبارزه با کم آبی نقش به سزایی را ایفا کند زیرا همان طور که قابل درک است پرداختن به مساله کم آبی ارومیه از اولویت های مهم دولت در احیای دریاچه  به شمار می رود و به همین جهت حمایت از کشاورزان برای بهره گیری از روشهای جدید کشاورزی بیشتر از گذشته نیازمند حمایت دولت و مسئولین مربوطه را می طلبد .

کشاورز نمونه و موفق روستای قره جلوی ارومیه ای در پایان سخنان خود با گله مندی ازشرایط نامناسب پرداخت تسهیلات به کشاورزان اشاره کرد و بیان داشت : مشکل تراشی های متعدد از سوی بانکها  تمایل کشاورزان را برای استفاده از طرح های آبیاری نوین به شدت کاهش داده و همین امر باعث گردیده تا کشاورزان همان روشهای قدیمی و سنتی را برای آبیاری مزارع خود در پیش بگیرند .

پایان گزارش/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.