شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
نقدی بر هفته بازار سیلوانا
06 مرداد 1398 - 8:24
شناسه : 7769
12

در مورخه ۲/۵/۹۸ اولین چهارشنبه بازار هفتگی در شهر سیلوانا برگزار گردید . در چند روز قبل از آن تبلیغات گسترده ای در فضای مجازی پیرامون برگزاری چهارشنبه بازار صورت گرفته بود . این بازار در دو قسمت در میدان اصلی شهر سیلوانا برگزار گردید . قسمتی ، شامل دست فروشان ، در اطراف میدان […]

ارسال توسط :

در مورخه ۲/۵/۹۸ اولین چهارشنبه بازار هفتگی در شهر سیلوانا برگزار گردید . در چند روز قبل از آن تبلیغات گسترده ای در فضای مجازی پیرامون برگزاری چهارشنبه بازار صورت گرفته بود .

این بازار در دو قسمت در میدان اصلی شهر سیلوانا برگزار گردید . قسمتی ، شامل دست فروشان ، در اطراف میدان اصلی شهر مشغول خرید و فروش بودند . و قسمتی دیگر شامل خرید و فروش احشام ، چند متر آن طرف تر و در جوار قبرستان قدیمی و در مسیلی که توسط شهرداری مسطح گردیده بود . برگزار گردید. نکاتی چند پیرامون برگزاری این بازار قابل ذکر است .

اول اینکه ) خلأ وجود بازار هفتگی در شهر سیلوانا به عنوان اولین و تنها شهر و مرکز بخش سیلوانا در همه ی ادوار بسیار حس شده است . اما فراهم کردن زیر ساختهای لازم جهت برگزاری بازاری در خور شأن و نام شهر سیلوانا در حدی که فراتز از یک شنبه بازار دیزج و پنج شنبه بازار موانا باشد ، چالشی بسیار بزرگ بر سر تحقق این مهم بوده است . که متأسفانه تا کنون بلا اقدام مانده است.

دوم اینکه ) انتظار آن میرفت مسئولین شهر سیلوانا در ابتدا زیر ساخت ها و امکانات لازم را برای برگزاری این بازار فراهم می نمودند سپس اقدام به برگزاری آن میکردند . مواردی از جمله تهیه مکانی مناسب و دایمی جهت برگزاری بازار و ایجاد مغازه ها و واگذاری آنان به تجار و کسبه با شرایط مناسب جهت ترغیب و تشویق آنان برای حضور دایمی و پر رونق ، فراهم نمودن شرایط و امکانات لازم برای برگزاری آن ، تدارک وسایل ایاب و ذهاب جهت دسترسی سریع و آسان به آن از نقاط مختلف بخش سیلوانا ، فراهم نمودن ساز و کارهای بهداشتی و سایر موارد لازم …

سوم اینکه ) برگزاری بازار صرفأ بر اساس دعوت از دست فروشان آنهم از طریق پهن کردن بساط خرید و فروش در اطراف میدان اصلی شهر ، نمی تواند عامل مهم و مؤثری در تداوم و رونق بازار هفتگی باشد . زیرا رونق اقتصادی کسبه و تداوم آن بدون داشتن مکان ثابت و مناسب در فصول مختلف سال امکان پذیر نخواهد بود . بازار یک شهر نباید متکی به چند دست فروش باشد . زیرا دست فروشی می تواند به عواملی مانند سد معبر ، ایجاد دکه های غیر قانونی و بر هم زدن سیما و منظر شهر و همچنین تهدیدی برای بهداشت عمومی شهر ، منتهی شود .

چهارم اینکه ) مکانی که برای بازار دواب در نظر گرفته شده است به هیچ عنوان مناسب نیست . زیرا برگزاری بازار دواب در میدان اصلی شهر که نماد هر شهر محسوب می گردد و در جوار قبرستان قدیمی و روبروی یادمان شهدای شهر سیلوانا امری پسندیده و مناسب نیست و چنین بازاری می بایست خارج از شهر باشد .

از طرفی دیگر برگزاری میدان دواب در مرکز اصلی شهر مستلزم رفت و آمد دواب از خیابانهای اصلی شهر است که این امر علیرغم اینکه سیما و منظر شهر را نامناسب جلوه خواهد داد موجب کثیف شدن خیابانهای شهر خواهد شد که تمیز کردن آن مستلزم صرف وقت و هزینه از سوی شهرداری است و مطلی بسیار مهم دیگر در خصوص بازار دواب این است که مکانی که برای این بازار در نظر گرفته شده است مسیر سیل و به عبارت ساده تر مسیلی بسیار قدیمی است که در فصل بهار و پاییز آبهای زیادی از آن جاری می گردد و همواره خطر سیل در آن وجود دارد .

البته چون مکان در نظر گرفته شده فاصله چندانی با سد شهر چایی ندارد و یکی از راههای ورود آب به سد شهر چایی محسوب می گردد . لذا جمع شدن دواب در آن مکان موجب جمع شدن فضولات حیوانی خواهد شد که با یک بارندگی تمام آن فضولات به داخل سد هدایت خواهد شد . و این امر تهدید بهداشت و محیط زیست خواهد بود.
در خاتمه ضرورت برگزاری بازار هفتگی در شهر سیلوانا بر کسی پوشیده نیست و این شهر می بایست به مرکز اصلی تجارت در بخش تبدیل گردد . لیکن برگزاری بازاری پر رونق و دایمی که فراتر از بازارهای هفتگی دیگر در منطقه باشد و همچنین بازاری که در خور شأن شهر سیلوانا باشد ، بدون مطالعه و برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم میسور نخواهد بود . و متکی شدن بازار به چند دست فروش در مکانی نامناسب ، قطعأ تجربه ای همانند چند سال گذشته خواهد داشت . بنابراین مقتضی است مسئولین شهر، دیدگاهی فراتر از وضعیت موجود نسبت به این پدیده مهم داشته باشند و هر چه سریعتر نسبت به فراهم کردن زیر ساخت های آن اقدام کنند .

 

مهدی بابائی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.