شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
نگین پر افتخار تاریخ استان آذربایجان غربی
16 تیر 1396 - 23:51
شناسه : 1704
28

به گزارش آژانس خبری تحلیلی فرهنگی سیلوانانیوز : کتیبه ی تاریخی خان تختی سلماس یکی از اثرات به جا مانده از دوران ساسانیان می باشد که در کیلومتر هفتاد و پنج جاده ی ارومیه به سلماس واقع شده است. این اثر ملی که نگین استان آذربایجان غربی نام گرفته است یکی از اثارهای پر افتخار به جا […]

ارسال توسط :

به گزارش آژانس خبری تحلیلی فرهنگی سیلوانانیوز :

کتیبه ی تاریخی خان تختی سلماس یکی از اثرات به جا مانده از دوران ساسانیان می باشد که در کیلومتر هفتاد و پنج جاده ی ارومیه به سلماس واقع شده است.

این اثر ملی که نگین استان آذربایجان غربی نام گرفته است یکی از اثارهای پر افتخار به جا مانده از دوران ساسانیان به شمار می رود که بعد از پیروزی شاپور اول بر لشکریان رومی در دامنه کوه نظامی پیر چاوشی حکاکی گردیده است.

تصویر به کار رفته در کتیبه خان تختی شامل جنگجویی سوار بر اسب می باشد که کلاهی رزمی مانند تاج بر سر دارد که حکایت از اردشیر پادشاه پر افتخار ساسانی می باشد.

پله های تراشیده شده با سنگ که به طول حدود سی متر می باشد از جمله بقایای به جا مانده از این اثار تاریخی می باشد که ظرافت خواص و زیبایی را به این کتیبه بخشیده است.

اما کتیبه اصلی که در ضلع شرقی  و در دامنه کوه پیر چاوشی قرا دارد به دلیل قرار گرفتن در معرض مستقیم تعییرات آب هوایی و عدم نظارت مسئولین میراث فرهنگی سلماس در حال تخریب  و از بین رفتن می باشد.

نگین پر افتخار استان آذربایجان غربی ( کتیبه خان تختی ) در سالهای گذشته چندین بار توسط افراد ناشناس  ساییده شده است که همین امر منجر به تصویر نا واضح این کتیبه شده است.

سریال تکراری و همیشگی تخریب و نابودی اماکن تاریخی و باستانی استان آذربایجان غربی که در سایه ی بی تدبیری مسئولین میراث فرهنکی صورت گرفته است باعث به صدا در آمدن زنگ خطر فرهنگی در این استان شده است که با تداوم این عمل در سالهای آینده تاریخ کهن استان با خطری جدی مواجه خواهد شد.

آثار باستانی و تاریخی استان آذربایجان غربی از جمله کتیبه خان تختی سلماس گویای قدمت طولانی  و پر افتخار این مرز و بوم می باشد که حفظ و حراست از آن همت و تلاش همه ی ما را می طلبد.

پایان گزارش/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.