شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
امام جمعه سیلوانا :نظام جمهوری اسلامی ایران مظهر  حقیقی وحدت امت اسلام در جهان است
04 مهر 1400 - 21:25
شناسه : 14670
8

مصاحبه ی اختصاصی سیلوانانیوز با ماموستا نجم الدین عزیزیان امام جمعات سیلوانا پیرامون ولادت با سعادت حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلّم) و آغاز هفته ی وحدت را در سیلوانانیوز بخوانید : ماموستا عزیزیان پیرامون ولادت با سعادت پیامبر اکرم (ص): اگر گفته ای با مخاطبین ما دارید بفرمایید؟ در ابتدای امر ولادت با سعادت رسول گرامی اسلام […]

ارسال توسط :

مصاحبه ی اختصاصی سیلوانانیوز با ماموستا نجم الدین عزیزیان امام جمعات سیلوانا پیرامون ولادت با سعادت حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌وسلّم) و آغاز هفته ی وحدت را در سیلوانانیوز بخوانید :

ماموستا عزیزیان پیرامون ولادت با سعادت پیامبر اکرم (ص): اگر گفته ای با مخاطبین ما دارید بفرمایید؟ در ابتدای امر ولادت با سعادت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله که با رسالت خود توانست دین عدالت که حاوی تمام مسائل مربوط به زندگی انسان چه در بعد دینی ، چه در بعد سیاسی و چه در بعد اجتماعی است را به عنوان یک پیغام الهی و افتخار و هدیه ی الهی بر بندگان حضرت باری تعالی عرضه دارد را خدمت تمامی مسلمین جهان تبریک و شادباش عرض می نمایم .

 

حاج ماموستا در رابطه با داشتن وحدت پایدار چه نظری دارید ؟ پیرامون سوال جنابعالی در رابطه با داشتن وحدت و حفظ وحدت می بایست به عرضتان برسانم که ما موظف و مکلف به حفظ وحدت و انسجام بر اساس آموزه ها و اصول دین مبین اسلام می باشیم.همچنان که الله تبارک و تعالی در قرآن کریم می فرمایند :وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا که این آیه متضمن یک اصل یا حقیقت غیر قابل انکار است ؛ حقیقتی روشن در رابطه با متوجه ساختن خلق به سوی خالق آن هم به واسطه ی یک وحدت اصولی و معنوی که این اصل واجد محتویات خاصی پیرامون وحدت در اعتقاد ؛ عقیده ؛ حمایت از دین ؛ مسائل اجتماعی و باور به حاکمیت مطلق خداوند متعال بر بندگان و امثالهم می باشد .

در واقع این وحدت استراتژی است و علم به اداره آن یک ضرورت است که عالم در دین مجاب می باشد این استراتژی را برای عامه ی مردم تبیین و تشریح کند و عامه ی مردم را به واسطه ی این استراتژی و علم پیرامون وحدت پایدار آگاه سازد . برای مثال در رابطه با ولادت حضرت رسول الله (ص) مورخین اسلام اختلاف نظر دارند.اگر چه نظر اجماع براین است که ولادت با سعادت حضرت پیامبر در ماه ربیع الاول صورت گرفته ولی در روز ولادت آن ذات مکرم اختلاف نظر وجود دارد مورخین اهل سنت اتفاق نظرشان براین است که حضرت پیامبر در روز دوازدهم ربیع الاول ولادت یافته اند و مورخین اهل تشیع هم معتقد بر ولادت آن حضرت در هفدهم ربیع الاول هستند .

با این حال تفاهمی در بین این دو تفکر تاریخی وجود دارد که همان قائل به ولادت حضرت پیامبر در ماه ربیع الاول هست .لذا امام خمینی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) برای اینکه این تفاهم مبدل به وحدت گردد ، از دوازدهم ربیع الاول تا هفدهم ربیع الاول را بعنوان هفته وحدت اعلام نمودند به این صورت از دوازده تا هفده ربیع الاول بعنوان هفته ی وحدت است که این حرکت تاریخی بعنوان منشاء وحدت است .اندیشه‌های وحدت آفرین امام خمینی نیاز امروز مسلمین است. مقام معظم رهبری(مدظله العالی)می فرمایند : وجود نبیّ مکرّم اسلام(صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم)، بزرگترین مایه‌ی وحدت در همه‌ی ادوار اسلامی بوده است و امروز هم می‌تواند باشد؛ چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدسِ بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقاید همه‌ی مسلمانهاست و همین محوریت، یکی از موجبات انس دلهای مسلمین و نزدیکی فِرَق اسلامی با یکدیگر به حساب می‌آید.توصیه‌ی ما به همه‌ی مسلمانان عالم این است که روی ابعاد شخصیت پیامبر و زندگی و سیره و اخلاق آن حضرت و تعالیمی که از آن بزرگوار مأثور و منصوص است، کار زیادی بشود.

ماموستا عزیزیان آیا اختلاف نظرهای بین فرق اسلامی می تواند ما را از مسیر وحدت پایدار دور نگه دارد ؟ مسیری که ما در پیش داریم باید ما را با پذیرش اختلاف نظرهایی که وجود دارد به یک وحدت پایدار برساند که امروز ایران اسلامی نمونه بارز وحدت تمام اقوام و ادیان الهی است باید دقت کنیم و از نفاق و تفرقه بپرهیزیم چرا که وحدت با تفرقه افکنی و توهین به اعتقاد است که معنی و مفهوم خود را از دست خواهد داد و می بایست سعی بر پذیرفتن و محترم شمردن عقاید و نظریات و حتی اختلاف نظرهای برادرانمان داشته باشیم .

وحدت پایدار با محترم شمردن عقاید یکدیگر میسر می شود . اشاره ای خواهیم داشت که توهین به مقدسات مذاهب محکوم و برخلاف منویات رهبری معظم انقلاب و مراجع بزرگ دینی و نظام است. اما متاسفانه همواره افرادی در این بین وجود داشته اند که سعی و تلاش شان را در جهت بر هم زدن وحدت بین مذاهب به کار برده باشند و عامل تفرقه و نفاق بین الفریقین شده باشند , پس در این بین می طلبد تا نفوذی ها و بر هم زنندگان وحدت را نیز به نیکی بشناسیم و از این عوامل نفوذی دوری جوییم تا به همان وحدت پایدار که خواست و خواسته ی اجماع علماء اهل تسنن و اهل تشیع است دست یابیم .

«وحدت اسلامی» و اتحاد بین مسلمین از جمله اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین موضوعات در اندیشه‌ی سیاسی و فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی است. اهمیت این موضوع نزد آیت الله خامنه ای تا آنجاست که ایشان وحدت اسلامی را به عنوان «مسأله‌ای استراتژیک» و نه تاکتیکی معرفی نموده و همواره علما، روشنفکران، برجستگان سیاسی و آحاد امت اسلامی را به وحدت ذیل دستورات و آموزه‌های قرآن کریم و ارادت و محبت به پیامبر اسلام حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) دعوت کرده‌اند.در اندیشه‌ی مقام معظم رهبری اتحاد مسلمانان و پرهیز آنان از اختلاف و تفرقه، زمینه‌ای مساعد برای «ایستادگی جمعی در برابر زورگویی‌های نظام سلطه» و «دفاع از منافع و حقوق ضایع‌شده‌ی جهان اسلام» به شمار می‌آید و من الله توفیق .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.