شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
واکاوی ماجرای افتتاح یک واحد صنفی در مهاباد
22 تیر 1400 - 13:07
شناسه : 13582
9

ماجرای پرحاشیه افتتاح یک واحد پارچه فروشی در مهاباد که موجب بروز واکنش ها و عکس العمل های مختلفی در تقبیح آن در میان شهروندان مهابادی شد پدیده ای است که به عنوان یک آسیب اجتماعی نیازمند واکاوی و یک کار کارشناسی است. هرچند که پس از وقوع این اتفاق که در فضای مجازی از […]

ارسال توسط :

ماجرای پرحاشیه افتتاح یک واحد پارچه فروشی در مهاباد که موجب بروز واکنش ها و عکس العمل های مختلفی در تقبیح آن در میان شهروندان مهابادی شد پدیده ای است که به عنوان یک آسیب اجتماعی نیازمند واکاوی و یک کار کارشناسی است.

هرچند که پس از وقوع این اتفاق که در فضای مجازی از آن به عنوان جنجالی ترین مراسم افتتاحیه کشور یاد شده، در کمترین زمان ممکن دادستانی مهاباد به آن ورود و ضمن پلمب کردن این واحد صنفی عاملان برگزاری آن را نیز دستگیر کرد اما در برابر این سوال قرار داریم که دلیل بروز این اتفاق در شهری که همواره در کشور به عنوان یک شهر فرهنگی مطرح بوده چه چیز است؟ آیا مسوولان فرهنگی در بحث عفاف و حجاب موفق عمل نکرده اند؟ و یا آیا رها کردن فضای مجازی و نبود یک متولی برای نظارت بر آن دلیل این اتفاق بوده است؟ به عبارت دیگر ماهیت و علت چنین اتفاقی چه بوده و چه عواملی در بروز آن نقش داشته و چگونه می توان از تکرار آن جلوگیری کرد؟

در ریشه یابی این حادثه می توان آن را از ۲ منظر کلی مورد بررسی قرار داد؛ نخست تبلیغات نامتعارف بدون رعایت شئونات اخلاقی و اسلامی در افتتاح یک واحد صنفی است که مورد جریحه دار شدن احساسات و عزت مردم شد و دوم انتشار گسترده آن در فضای مجازی است.

امروز با گسترش استفاده از فضای مجازی در جامعه که از آن می توان به عنوان یک تیغ دو لبه یاد کرد، لزوم آموزش فرهنگ و سواد استفاده صحیح از این فضا بیش از پیش احساس می‌شود چرا که استفاده از این فضا به دلیل فوایدی که در کنار آسیب‌هایش دارد، اجتناب ناپذیر است.

در کنار این امر باید اذعان کرد که تقویت مبانی دینی و اعتقادی در جامعه و به ویژه در نسل جوان جامعه با رسوخ فضای مجازی کمرنگ تر از گذشته شده و به نوعی موجب ایجاد یک نوع بی هویتی در نسل کنونی شده است.

پیامدهای مواجهه مخاطبان ایرانی با برنامه های شبکه های ماهواره ای و سایر فضاهای مجازی هم اکنون دغدغه های بسیاری را برای جامعه کارشناسی و والدین ایجاد کرده است که به دغدغه مسوولان حوزه فرهنگ کشور نیز مبدل شده است.

رابطه فرزندان و والدین نیز در فضای کنونی جامعه با تغییراتی همراه بوده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو می توان اشاره کرد.

با این وجود آسیب‌های اجتماعی و رشد آنها از یک مدل خاص پیروی نمی‌کند و نمی‌توان یک عامل را سبب به وجود آمدن آنها برشمرد زیرا عوامل مختلفی سبب به وجود آمدن این آسیب‌ها می‌شوند و از رابطه علت و معلول پیچیده‌ای تبعیت می‌کنند که باید بخوبی مورد ارزیابی قرار گرفته و برای حل آنها وارد عمل شد.

در ماجرای افتتاح پرحاشیه یک واحد پارچه فروشی در مهاباد نیز تنها نباید یک وجهی به این اتفاق نگاه کرد بلکه باید در ابعاد مختلفی آن را مورد بررسی و واکاوی قرار داد زیرا تجربه ثابت کرده است تنها برخورد قهرآمیز با این گونه پدیده ها هرگز راهکار مناسبی نبوده و در کنار آن باید علل این حادثه نیز ریشه یابی شده و برای جلوگیری از تکرار آن مورد بررسی قرار گیرد.

خط قرمزهای جامعه کمرنگ شده است 

سالار بابکی از شهروندان مهابادی که خود را کارمند یکی از بانک ها معرفی کرد، معتقد است: برخی فکر می کنند با توجه به گسترش فضای مجازی هیچ‌یک از خط قرمزهای معمول وجود ندارد و می‌توانند هر طور دلشان خواست رفتار و خط‌شکنی کنند.

وی افزود: این افراد برایشان مهم نیست که خود با دست خود حریم خصوصی خود را نقض می‌کنند و با انتشار تصاویر خصوصی از خود و گاهی حتی از خانواده و دیگران زندگی شخصی و حریم خصوصی‌ شان را در ویترینی قرار می‌دهند که هر چشمی می‌تواند آن را ببیند و در معرض هر نوع نگاهی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: اشراف نداشتن به ویژگی‌های فضای مجازی می‌تواند برای افراد و به ویژه کسانی که در فضای مجازی خط قرمزهای معمول جامعه را می‌شکنند، چالش‌زا و گاهی برایشان گران تمام شود، بنابراین حکایت بدحجابی و بی‌حجابی در فضای مجازی از بدحجابی در فضای حقیقی چالش‌برانگیزتر است و برای فرهنگ‌سازی و تشویق به حجاب هم در کنار اقدامات ایجابی در فضای حقیقی نباید از ظرفیت‌های فضای مجازی غافل شد.

این شهروند مهابادی می گوید: ریشه تمام این چالش‌ها فقدان آموزش سوادرسانه‌ای و فرهنگ حضور در فضای مجازی است که موجب شده تا بسیاری از پدیده‌های اجتماعی از جمله بدحجابی و بی‌حجابی در فضای مجازی و شبکه اجتماعی اینستاگرام به موضوعی عادی تبدیل شود.

وی تاکید کرد: به بیان دیگر رهاشدگی و وادادگی در فضای مجازی به‌خصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام موجب شده تا در دنیای واقعی هم با چالش‌های بیشتری در حوزه آسیب‌های اجتماعی و به‌خصوص بحث حجاب و عفاف به‌عنوان یکی از مصادیق سبک زندگی و تغییر در نگرش افراد مواجه شویم که نمونه اخیر آن در افتتاح یک پارچه فروشی در مهاباد اخیرا روی داد.

فضای مجازی نیازمند مدیریت واحد است

امام جمعه مهاباد گفت: عرصه فضای مجازی بی‌متولی و نیازمند یک مدیریت واحد و تعریف شده‌ است تا تمام ابعاد آن را مدیریت کند که این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی، سازماندهی و اقدام دارد.

ماموستاملا عبدالسلام امامی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت فضای مجازی نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر است، اظهار داشت: برای فضای حقیقی به اندازه کافی برنامه داریم ولی متاسفانه برای مدیریت فضای مجازی هیچ برنامه ای نداریم.

واکاوی ماجرای افتتاح یک واحد صنفی در مهاباد

وی اضافه کرد: امروز فضای مجازی یک واقعیت غیر قابل اجتناب است که به عنوان بخشی از زندگی مردم محسوب می‌شود و در کنار محاسنی که دارد، معایبی نیز دارد ولی متاسفانه معایب آن بیشتر نصیب ما می شود.

امام جمعه مهاباد با بیان اینکه فضای مجازی امروزه به یک آوردگاه جدی برای دشمنان انقلاب و نظام مبدل شده است، تاکید کرد: دشمن هر سال حاشیه هایی را برای ما با استفاده از فضای مجازی ایجاد می کند که با هوشیاری مردم آسیب های ناشی از آن هرچند به حداقل رسیده است ولی با وجود این همچنان  ادامه دارد.

ماموستا امامی با اشاره به هنجارشکنی که در یک واحد پارچه فروشی در این شهرستان روی داد، افزود: عاملان این اتفاق باید جوابگو باشند زیرا با این اقدام آنها احساسات و قلب مردم مومن این شهرستان جریحه دار شده است.

وی با قدردانی از دستگاه قضایی این شهرستان به دلیل برخورد فوری با عاملان این اتفاق افزود: متاسفانه جامعه کنونی ما در محاصره بیش از ۱۰۰ کانال ماهواره ای کردزبان قرار گرفته است که بیشتر مخاطبان آن را جوانان تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه براساس تحقیقات انجام گرفته بیشتر جوانان ما از دین گریزان هستند، ادامه داد: در چنین شرایطی صدا و سیما باید وارد عمل شده و با تهیه برنامه های فاخر و تاثیرگذار در حوزه عفاف و حجاب اقدام به فرهنگ سازی کند.

ماموستا امامی همچنین بر اهمیت ترویج نماز در جامعه، گفت: والدین به عنوان الگوهای عملی فرزندان اهمیت ویژه‌ای برای نماز قائل شوند ، زیرا که در این صورت فرزندان نیز به سوی آن گرایش پیدا خواهند کرد و بدون شک این گرایش آنها بسوی نماز آنان را از بسیاری امور ناپسندیده دور نگه خواهد داشت.

تخلف یک فرد را نباید به کل جامعه اشاعه داد

فرماندار ویژه مهاباد نیز در این جلسه با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد تخلفی که در یک واحد صنفی صورت گرفته است، اظهار داشت: به هیچ عنوان نباید تخلف فردی را به همه اعضای یک جامعه اشاعه داد.

عارف خدرلو با تشکر از دستگاه قضایی در برخورد قاطع و به موقع با این تخلف افزود: شهرستان مهاباد از گذشته های دوره همواره به عنوان یک شهر مهم فرهنگی در کشور شناخته شده است و مقام معظم رهبری نیز از آن به عنوان “شهر انسان های هوشمند” یاد کرده اند.

وی با بیان اینکه چنین اتفاقی به هیچ عنوان در شان و فرهنگ مردم این شهرستان نبوده و پوشش استفاده شده نیز به هیچ عنوان مورد تایید آنها نیست، اضافه کرد: اتفاق افتاده برای همه مردم این شهرستان رویدادی ناراحت کننده بوده که با خاطیان آن نیز برخورد لازم انجام شده است.

واکاوی ماجرای افتتاح یک واحد صنفی در مهاباد

فرماندار ویژه مهاباد با اشاره به این امر که دشمن با به راه انداختن جنگ نرم درصدد ضربه زدن به نظام است، افزود: دستگاه های فرهنگی و آموزشی باید برای خنثی ساختن این دسیسه دشمنان تحرک بیشتری از خود نشان دهند که در این میان نقش صدا و سیما می تواند پررنگتر باشد.

وی با تاکید بر اهمیت عفاف و حجاب در جامعه افزود: نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه نیازمند هماهنگی تمام دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و تک تک اعضای خانواده ها است که باید بجای برخورد چکشی از فرهنگ سازی در آن استفاده کرد.

خدرلو ادامه داد: با توجه به تبلیغات منفی و هجمه های ضد فرهنگی، ارائه الگوهای مناسب برای بانوان می تواند نقش مهمی در مقابله با برنامه ضد فرهنگی برای مخدوش نمودن شان زنان و کم رنگ کردن حجاب در جامعه ایفا کند.

دادستان مهاباد به ماجرای افتتاح پرحاشیه واحد پارچه فروشی ورود کرد

مسوول روابط عمومی دادگستری آذربایجان غربی گفت: دادستان مهاباد به ماجرای پرحاشیه افتتاح یک واحد پارچه فروشی در این شهرستان ورود قاطعانه کرد.

اکبر تایوغ با اشاره به افتتاح پرحاشیه یک واحد پارچه فروشی در مهاباد، اظهار کرد: هفته گذشته یک واحد پارچه فروشی در این شهرستان اقدام به مراسم افتتاحیه غیراخلاقی و استفاده از تبلیغات نامتعارف در این شهر کرده بود که به محض اطلاع، دادستان پیگیر این موضوع شد.

وی ادامه داد: با ورود دادستانی مهاباد ضمن پلمب این واحد پارچه فروشی صاحب مغازه شناسایی و تحویل مقامات قضایی شد وسایر عوامل دخیل نیز شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفتند.

مسوول روابط عمومی دادگستری آذربایجان غربی افزود: این پرونده هم اکنون توسط دادستانی مهاباد در دست بررسی بوده و نتایج آن بعد از مشخص شدن اطلاع رسانی می شود.

تایوغ با اشاره به عدم رعایت عرف و اخلاق و تبلیغات نامتعارف و حضور بانوان بدون رعایت موازین شرعی را از مهمترین تخلفات افتتاح این واحد صنفی اعلام کرد.

وی بیان کرد: دستگاه قضایی در استان با سرعت و قاطعیت هرگونه تخلف صنفی رسیدگی و با هر گونه سهل انگاری در این خصوص برخورد قانونی خواهد کرد.

رعایت عفاف و حجاب لازمه امنیت اجتماعی در جامعه است

امام جمعه گوگ تپه مهاباد با تاکید بر لزوم ترویج بیش از پیش ارزش‌ها و الگوهای ایرانی اسلامی گفت: رعایت عفاف و حجاب از سوی مردان و زنان لازمه امنیت اجتماعی در جامعه است.

واکاوی ماجرای افتتاح یک واحد صنفی در مهاباد

ماموستا یحیی اسماعیلی با تاکید بر اینکه جامعه مسوول، موظف است امنیت را در ابعاد مختلف برای افراد اجتماع فراهم کند، افزود: بخش قابل توجهی از این امنیت سازی بر عهده بانوان است که با حفظ پوشش در تحقق جامعه امن و ایمن ایفاگر نقشی مهم در این خصوص هستند.

وی با بیان اینکه عدم رعایت حجاب و عفاف و حرمت نگذاشتن زنان به خویشتن در اثر فاصله گرفتن از پوشش مناسب و عفاف منجر به از هم پاشیدگی خانواده ها می شود، اضافه کرد: قرآن از زنان می خواهد برای ارزشمند شدن با حجاب در جامعه حاضر شوند.

ماموستا اسماعیلی افزود: رعایت عفاف ، متانت ، وقار و حجاب در جامعه تنها به زنان مربوط نمی شود بلکه به عهده تک تک آحاد جامعه حتی مردان است و عدم رعایت آن موج رسوخ فرهنگ مبتذل غرب به فرهنگ دینی و اسلامی ما می شود.

وی با بیان اینکه رعایت عفاف و حجاب از سوی مردان و زنان، لازمه امنیت اجتماعی در جامعه است، افزود: این امر نیاز به فرهنگ سازی، آموزش و تقویت باورهای دینی در حوزه فردی ، خانواده و جامعه دارد تا باورهای دینی را تقویت کرد و موجب پایدار شدن بنیان های خانواده و جامعه می شود.

این روحانی اهل سنت مهابادی از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مقوله ای ارزشمند و حائز اهمیت که در کانون خانواده ها باید نهادینه شود نام برد و افزود: تحقق این فریضه مهم زمینه ای برای کاهش و مصون ماندن از ناهنجاری های اجتماعی است که باید از سوی مردم و حتی مسوولان مورد توجه قرار گیرد.

پررنگ شدن این حادثه در رسانه های رسمی امری پسندیده نبود

یک کارشناس حوزه روانشناسی در مهاباد معتقد است: بروز این اتفاق تنها یک پدیده یا آسیب اجتماعی نبوده و بلکه چند وجهی است که در بعد تربیتی اگر بخواهیم آن را مورد واکاوی قرار دهیم به عنوان یک مساله هویتی باید مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر منصور حاجی افزود: پررنگ کردن این مساله به ویژه در رسانه های رسمی امری پسندیده نبود در حالی که اتفاق های مشابه که حتی در سال گذشته در یکی از شهرهای شمالی کشور در زمینه استفاده از مانکن زنده در یک واحد صنفی نیز روی داد، تا این حد رسانه ای نشد.

وی گفت: متاسفانه در این ماجرا شیطنت های رسانه ای در پررنگ شدن آن بسیار دخیل بود و عده ای آگاهانه و برخی نااگاهانه وارد آن شده و موجب جریحه دار کردن احساسات مردم و خدشه وارد کردن به عزت مردم این شهرستان شدند.

وی با بیان اینکه با وجود فضای کنونی حاکم بر جامعه تکرار چنین اتفاق هایی به هیچ عنوان دور از ذهن نیست، اضافه کرد: باید از مسوولان سوال کرد در چند سال اخیر در این شهرستان چه اقدامی برای تقویت مبانی اعتقادی و فرهنگی مردم انجام شده است که انتظار دارند چنین اتفاق هایی به وقوع نپیوندد.

این کارشناس روانشناسی افزود: متاسفانه کارهای فرهنگی به ویژه در بحث هویتی در مورد مسایل مختلف در این شهرستان به مسایل درجه ۳ و ۴ مبدل شده و برخورد با چنین پدیده هایی نیز تنها در “گرفتن و بردن” خلاصه شده است.

وی گفت: متاسفانه در جامعه کنونی ما نسل جوان هوویت خود را از طریق شبکه های مجازی همچون تلگرام و اینستاگرام جستجو کرده و فکر می کنند ارزش در جامعه به مسایلی همچون ظاهر ، تجمل و مصرف خلاصه می شود.

دکتر حاجی ادامه داد: ما برای بانوانی که در این ماجرا به عنوان مدلینگ مورد استفاده قرار گرفته اند در بحث دستیبابی به هوویت چه اقدامی انجام داده ایم ؟ آیا محیط و شرایط لازم را برای آنها بوجود آورده ایم که به هویت واقعی خود دست پیدا کند یا نه؟ آیا فضایی برای ایجاد سوال برای نسل جوان و نوجوان در جامعه بوجود آمده است ؟ این افراد هویت واقعی خود را چگونه باید پیدا کنند.

وی گفت: شورای فرهنگ عمومی این شهرستان باید در این ماجرا وارد عمل شده و با تشکیل کارگروهی تخصصی به واکاوی و ریشه یابی این حادثه پرداخته و با شناخت علل آن اقداماتی انجام دهد که چنین مسایل دوباره تکرار نشود.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته یک واحد پارچه فروشی در مهاباد اقدام به مراسم افتتاحیه غیراخلاقی و استفاده از تبلیغات نامتعارف در این شهر کرده بود که به محض اطلاع، دادستانی این شهرستان پیگیر این موضوع شده و اقدام به پلمب مغازه مذکور و برخورد قانونی با عاملان آن کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.