چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
واکسیناسیون گسترده؛ همت عالی دولت مردمی در آذربایجان‌غربی
21 شهریور 1400 - 11:53
شناسه : 14457
10

ین روزها مهمترین خبری که بین مردم دست به دست می شود، واکسیناسیون گسترده شهروندان از طیف های مختلف به ویژه در استان هایی نظیر آذربایجان غربی بوده که ضمن نشان دادن اهتمام دولت مردمی برای کاهش شیوع و مقابله جدی با کرونا، رضایت روزافزون مردم را نیز موجب شده است. بعد از یک سال […]

ارسال توسط :

ین روزها مهمترین خبری که بین مردم دست به دست می شود، واکسیناسیون گسترده شهروندان از طیف های مختلف به ویژه در استان هایی نظیر آذربایجان غربی بوده که ضمن نشان دادن اهتمام دولت مردمی برای کاهش شیوع و مقابله جدی با کرونا، رضایت روزافزون مردم را نیز موجب شده است.

بعد از یک سال و نیم از آغاز شیوع کرونا، واکسن بیماری کووید ۱۹ در کشورهای مختلف جهان برای استفاده عموم تولید و روانه بازار مصرف شد ولی ایران فقط به صورت محدود، از این واکسن در اختیار داشت.

در روز ۲۱ بهمن سال ۱۳۹۹ و در آخرین روزهای دهه فجر سال گذشته، اولین دزهای واکسن کرونا در آذربایجان غربی در آیینی نمادین به کادر درمانی استان تزریق شد تا امیدواری ها برای مقابله جدی تر و کاهش ابتلا و فوتی بیشتر شود.

اما با وجود آن حرکت نمادین، کارهای خاصی در ماه های ابتدایی واکسیناسیون جهانی علیه کرونا در ایران و به تبع آن در آذربایجان غربی انجام نشد و متوسط واکسیناسیون روزانه به زحمت سه رقمی می شد.

این بود که خیز نه چندان سهمگین چهارم و خیز بسیار سهمگین و با فوتی های بسیار زیاد پنجم در بهار و تابستان امسال در کشور به راه افتاد و در حالی که بسیاری از کشورهای جهان، آمار افزایش روزانه واکسیناسیون را اعلام می کردند، هر روز بر  رکورد کشته های بر اثر کرونا در ایران و به تبع آن آذربایجان غربی افزوده می شد.

اما از اوایل تیر امسال به صورت محدود و از نیمه های مرداد سال جاری به صورت گسترده، روند واکسیناسیون در  ایران شتاب گرفت که آذربایجان غربی نیز از آن مستثنی نبود.

در نیمه های راه واکسیناسیون گسترده در آذربایجان غربی بود که رکورد روزانه واکسیناسیون کرونا به ۲۸ هزار دز در روز رسید؛ اما این آمار با کاهش حجم واکسن وارداتی و تولید داخل، رو به کاهش گذاشت.

در این حال بود که با اهتمام ویژه دولت سیزدهم، روند واردات واکسن به کشور شتاب گرفت و طی چند روز، میلیون ها دز واکسن به کشور وارد شد و با پرشدن صف واکسن های موجود، روند واکسیناسیون نیز شتاب خاصی گرفت به طوری که به بیش از یک میلیون دز در روز در کشور و حدود ۴۵ هزار دز در آذربایجان غربی دست یافت.

این روند شتابان توزیع واکسن در استان های مختلف و همچنین خبرهای خوشحال کننده پشت سرهم در خصوص شبانه روزی کردن برخی محل های واکسیناسیون، مردم را امیدوار و راضی به سمت ایستگاه های تزریق واکسن کشاند و حتی بسیاری از شهروندان، ساعات شب را برای دریافت واکسن برگزیدند.

مردم آذربایجان غربی: اهتمام دولت سیزدهم در واکسیناسیون فراموش نشدنی است

برای بررسی میزان رضایت مردم و البته استقبال آنان، شامگاه شنبه سری به محل واکسیناسیون خودرویی در ارومیه زدم؛ تعداد زیادی خودرو در صف بودند تا واکسن خود را دریافت کنند.

برخی از شهروندان که در صف کمی تا قسمتی طولانی واکسن خودرویی در ارومیه قرار داشتند، سر حرف را با من باز کرده و متفق القول گفتند: خدا به دولت آقای رئیسی عزت بدهد که واکسن را از دست گروگانگیران آزاد کرد.

علی محمدزاده در این باره گفت: من متولد سال ۱۳۶۲ بودم و اصلا فکر نمی کردم که به این زودی ها نوبت به من برسد که واکسن بزنم ولی با شنیدن خبر اختصاص واکسن به ۳۵ ساله ها و بالاتر در آذربایجان غربی، به سرعت به سایت رفتم و نوبت واکسن گرفتم.

فاطمه حسین خانی که داخل ماشین نشسته بود تا وقتش برسد هم  گفت که بسیاری از مردم، دیگر امید واکسیناسیون گسترده این شکلی را نداشتند ولی به همت دولت آقای رئیسی و وزیر بهداشت، این ناامیدی به امید تبدیل شد و ما توانستیم واکسن بزنیم.

او گفت که حتی همسایه هایش را هم در سایت ثبت نام کرده تا همین روزها، واکسن دریافت کنند تا مگر این اپیدمی به قول خودش “لعنتی” تمام شود.

یکی از شهروندان، البته از صف طولانی خودرویی در مرکز واکسیناسیون شکایت داشت؛ به سمت او رفتم و دلیل را پرسیدم، گفت که “من از دست اندرکاران شاکی نیستم ولی انصافا مردم زیادی حتی در نیمه های شب برای واکسیناسیون آمده اند؛ این مرا شاکی می کند، که البته شکایت شیرینی است.

او که سعید نام داشت، با لبخند اضافه کرد که من ماه های پیش کرونا هم گرفته بودم و در صف دریافت دارو قرار داشتم؛ آخرش هم به زحمت به من دارو رسید ولی امروز خوشحالم که در صف واکسن هستم و می توانم بعد از مدت ها واکسن بزنم.

این شهروند ارومیه ای البته این را هم گفت که به علت واکسیناسیون دیرهنگام، برخی مردم ارومیه دنبال رفتن به ترکیه و ارمنستان برای واکسیناسیون بودند که البته نتوانستند و چه بهتر که نتوانستند چون می توانند در وطن خودشان واکسن بزنند و اگر مشکلی هم پیش آمد، در کشور خودشان درمان کنند.

پس از آن برای اینکه آمار و ارقامی هم از روند واکسیناسیون بگیرم که آیا این صف ها تاثیری در روند واکسیناسیون داشته یا نه، زنگی به رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا زدم؛ دکتر آقاپور که بیشتر از ۱۸ ماه است برای اطلاع رسانی روند مقابله با کرونا، درمان بیماران و این آخری ها واکسیناسیون همیشه در دسترس بوده، به من گفت که شتاب واکسیناسیون در روزهای اخیر، بسیار زیاد بوده و امیدوارم که همین روند ادامه یابد؛ او گفت که در سه روز گذشته حدود ۱۳۰ هزار دز واکسن کرونا، فقط در آذربایجان غربی تزریق شده است.

تزریق ۱۳۰ هزار و ۱۵۳ دز واکسن کرونا طی ۳ روز در آذربایجان غربی

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی در این باره به من گفت که طی ۷۲ ساعت گذشته ۱۳۰ هزار و ۱۵۳ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شد که نشان دهنده سرعت گیری واکسیناسیون به تبع کشور در این استان است.

علی احمد آقاپور اضافه کرد که با انجام این تعداد تزریق، کل واکسن های تزریق شده در آذربایجان غربی، از یک میلیون دز گذشته و به یک میلیون و ۸۶ هزار و ۱۳ دز رسید.

وی در باره گروه های سنی و صنفی مشمول واکسیناسیون متذکر شد که طبق اعلام وزارت بهداشت، افراد بالای ۳۵ سال در استان و برخی اقشار نظیر خبرنگاران، معلمان و فرهنگیان و رانندگان تاکسی، کارگران و اخیرا دانشجویان برای دریافت واکسن باید در سامانه سلامت ثبت نام کنند تا برای دریافت واکسن، به آنان پیامک ارسال شود.

با این گزارش مردمی و البته دریافت میزان واکسیناسیون صورت گرفته، امیدواری من هم که ۱۸ ماه آزگار در خبررسانی کرونا و مبتلاها و بستری شده ها و فوتی ها بودم، برای کمتر شدن اخبار اینچنینی بیشتر شد و به امید روزی لبخند بر لبم نشست که تیتر بزنم “کرونا برای همیشه در آذربایجان غربی مهار شد.”

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.