شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۰ 17 ربيع أول 1443 Saturday, 23 October , 2021 ساعت ×
پرداخت عوارض در آزادراهی که استاندارد نیست
17 نوامبر 2020 - 9:45
شناسه : 10344
18

متاسفانه آزادراه ارومیه-تبریز که پس از سال‌ها تاکنون تکمیل نشده است از مردم عوارض می‌گیرد که این موضوع صدای مردم را درآورده است. جاده شهید کلانتری ارومیه یکی از اصلی‌ترین مسیرهای مواصلاتی بین آذربایجان‌غربی و آذربایجان ‌شرقی است که روزانه هزاران خودرو از این مسیر تردد می‌کنند، اما از زمانی که روند اخذ عوارض در […]

ارسال توسط :

متاسفانه آزادراه ارومیه-تبریز که پس از سال‌ها تاکنون تکمیل نشده است از مردم عوارض می‌گیرد که این موضوع صدای مردم را درآورده است.

جاده شهید کلانتری ارومیه یکی از اصلی‌ترین مسیرهای مواصلاتی بین آذربایجان‌غربی و آذربایجان ‌شرقی است که روزانه هزاران خودرو از این مسیر تردد می‌کنند، اما از زمانی که روند اخذ عوارض در این مکان اجرایی شده است دریافت عوارض نامتعارف، متناسب با امکانات و تردد در جاده اعمال نشده و افرادی که از این مسیر رفت و آمد دارند به شدت از این موضوع گلایه‌مند هستند.

پل میانگذر دریاچه ارومیه سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید و براساس دستور رئیس جمهور برای رفاه مردم منطقه و امکان تردد آسان تا پایان تعطیلات نوروزی سال ۹۸ دریافت عوارض لغو و مردم به صورت رایگان از روی پل تردد کردند تا اینکه استارت دریافت عوارض گذر از پل شهید کلانتری دریاچه ارومیه از فرودین سال ۹۸ زده شد این در حالی بود که در اتفاق عجیبی با عوارض آزادراه‌های تبریز به ارومیه روبرو شدیم که عملیات احداث این مسیر هنوز به پایان نرسیده و این عوارض برای پروژه‌ای دریافت می‌شود که افتتاح نشده و به عنوان یک مسیر نیمه بزرگراهی در حال استفاده است و علاوه بر آن عوارض آن نیز نامتعارف بود.

در این رابطه مردم استان از این موضوع گلایه‌مند هستند که دریافت عوارض برای رفت و برگشت یک خودرو در یک روز به دور از انصاف است و چندین بار از مسئولان درخواست کرده‌اند که این مسئله را پیگیری و حل کنند اما انگار مسئولان ذیربط گوش شنوایی برای حل این مشکل ندارند.

عوارض آزاد راه تبریز ارومیه مورد انتقاد مردم

محمد رضایی یکی از رانندگان و اهالی روستای جزیره اسلامی در خصوص عوارض نامتعارف دریاچه ارومیه، گفت: عوارض برای مسیرها و آزادراها مناسب است، اما واقعا کجای این مسیر برازنده اسم آزادراه است چون آزادراه به مسیری گفته می‌شود که ریل وسط و کنار جاده نصب شده و حداقل سه باند رفت و سه باند برگشت داشته باشد.

وی بیان کرد: دست اندازها و سرعت گیرهای مسیر منتهی به روستاهای اطراف، آسفالت اسفناک روستای گمیچی و جاده کم عرض روستای سرای و نداشتن روکش مناسب از دیگر معایب این آزاد راه است.

فرزاد صدقی یکی از شهروندان ارومیه‌ای با گلایه از نبود روشنایی کلافی در این جاده اظهار داشت: مسیر میانگذر جاده شهید کلانتری از امکانات خوبی برخوردار نیست ناهمواری این جاده به خودروهای در حال عبور و مرور خسارت وارد می‌کند و برای تردد در مسیر پل میانگذر دریاچه ارومیه در  فاصله زمانی دو ساعت رفت و برگشت، ۱۴ هزار تومان عوارض دریافت شده است.

سعید معصومی سرای نیز در این خصوص بیان کرد: آزاد راه قم -تهران ۶ بانده و به طول ۱۳۰ کیلومتر فقط یک هزار و ۵۰۰ تومان بوده و شهروندان در قم هیچ عوارضی را پرداخت نمی‌کنند اما با وجود اینکه اهالی جزیره اسلامی در طول هفته
چندین بار به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی خود از این مسیر تردد می‌کنند، در هربار گذر از پل میانگذر مجبور به پرداخت عوارض هستند.

وی گفت: چند سال قبل مقرر شده بود که اهالی جزیره اسلامی هیچ عوارضی پرداخت نکنند اما هر سال قانون جدیدی را وضع می‌کنند.

معصومی بیان کرد: در سراسر آذربایجان‌ غربی تنها یک ایستگاه عوارض جاده‌ای وجود دارد که آن هم در پل میانگذر دریاچه ارومیه واقع شده است و افزایش چند باره نرخ عوارضی واقعا جای تاسف و گلایه دارد که مسئولان استان باید پیگیر و حل این مسئله باشند چرا که دریافت عوارض برای پروژه نیمه تمام آزاد راه ارومیه به تبریز درست نیست.

دریافت عوارض در پل میان‌گذر دریاچه ارومیه قابل قبول نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌ غربی با بیان این که دریافت عوارض در مسیر آزادراه ارومیه به تبریز قابل قبول نیست گفت: دریافت عوارض مستلزم ارائه خدمات رفاهی و آسایشی به عموم است.

رحمانی ضمن انتقاد از دریافت عوارضی مسیر ارومیه به تبریز اظهار داشت: با وجود درآمد بالا از طریق این عوارضی خدمات آن‌ چنانی در مسیر آزادراه ارائه نمی‌شود.

وی با بیان این که دریافت عوارضی در چند قطعه از مسیر آزادراه قابل قبول نخواهد بود خاطرنشان کرد: دریافت عوارض از عموم، مسئولان و دستگاه‌های مربوطه را موظف به ارائه خدمات رفاهی و آسایشی می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی دلیل غیرمنطقی بودن دریافت عوارض از مردم را عدم نگهداری قطعات یک و دو آزادراه دانست و گفت: از مردم بابت وضعیت موجود پل میان‌گذر عذرخواهی می‌کنم هر چند که سرمایه‌گذار دلیل این موضوع را عدم تحویل کامل پروژه اعلام  می‌کند.

رحمانی با تاکید بر این که نظارت به مسیر آزادراه و پل از استان صورت گیرد بیان کرد: همچنین اداره کل راه و شهرسازی استان باید پیمانکار نگهداری از پل و مسیر را حداکثر تا پانزدهم آذرماه تعیین کند.

وی افزود: همچنین قطعات یک  و دو مسیر آزادراه ارومیه به تبریز از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

 تعیین تکلیف متولی ارتقای ایمنی پل میانگذر دریاچه ارومیه

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان ‌غربی با اعلام این‌که براساس عقد قرارداد جدید، اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان ‌غربی عهده‌دار مسئولیت نگهداری و ارتقای ایمنی پل میانگذر دریاچه ارومیه شده گفت: تاکنون نزدیک به ۱۲۰ میلیارد ریال برای نگهداری این سازه هزینه شده است.

حمزه‌لو با اعلام این‌که ۱۵ درصد از درآمدهای حاصل از عوارضی برای نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه هزینه می‌شود، افزود: تلاش می‌شود مدت زمان بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار این پل کوتاه شود تا تمامی درآمد حاصل جهت افزایش کیفیت این محور هزینه شود.

وی بیان کرد: به‌روزرسانی وضعیت فنی و اجرایی پل میانگذر دریاچه ارومیه، شفاف‌سازی منابع مالی تخصیص ‌یافته برای نگهداری این ابنیه فنی در روزهای آینده انجام می‌شود.

حمزلو گفت: پل میانگذر دریاچه ارومیه به طول یک‌ هزار و ۷۰۰ متر که بخشی از آزادراه ارومیه به تبریز است، نقش برجسته‌ای در سهولت حمل ‌و نقل جاده‌ای بین دو قطب اقتصادی شمال غرب کشور دارد، بنابراین باید توجه ویژه‌ای به افزایش شاخص ایمنی آن صورت بگیرد.

 

گزارش از نجیبه معصومی

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.