پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳ Thursday, 24 October , 2024 ساعت ×
پوست خربزه مافیای خودرو زیر پای شورای نگهبان
18 شهریور 1400 - 10:24
شناسه : 14411
9

پوست خربزه مافیای خودرو زیر پای شورای نگهبان به بهانه حمایت از تولید ملی می تواند بر محبوبیت این نهاد مهم کشور اثر منفی شدید داشته باشد. ملکرد جسورانه شورای نگهبان در عمل به مُرّ قانون در چند سال اخیر باعث شده است برای تخریب جایگاه مردمی آن طراحی های پیچیده ای انجام شود که […]

ارسال توسط :

پوست خربزه مافیای خودرو زیر پای شورای نگهبان به بهانه حمایت از تولید ملی می تواند بر محبوبیت این نهاد مهم کشور اثر منفی شدید داشته باشد.

ملکرد جسورانه شورای نگهبان در عمل به مُرّ قانون در چند سال اخیر باعث شده است برای تخریب جایگاه مردمی آن طراحی های پیچیده ای انجام شود که در تازه ترین نمونه، به بهانه حمایت از تولید داخلی، می خواهند این نهاد موثر را در مقابل مردم قرار دهند.

 

مجلس شورای اسلامی به دنبال آزادسازی واردات خودروهای با کیفیت خارجی با تاکید بر خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی است و مافیای خودرو که پس از ۴۳ سال حمایت همه جانبه و صرف صدها میلیارد دلار از منابع کشور هنوز به تولید بنجل های فرانسوی مانند پژو ۴۰۵ و رنو ال ۹۰ مشغول و صدای اعتراض مردم را به عرش رسانیده است، فضاسازی و جنجال با هدف رد طرح مجلس در شورای نگهبان به بهانه حمایت از تولید داخل را در دستور کار قرار داده است.

 

درحالیکه در سال ۱۳۹۹ اقلام عجیبی مانند:

 

۸۰۰ تن بند شلوار

۸۰۰ تن بیل و کلنگ

۱۵۲ تن قلوه سنگ

۶۶۰ تن شلنگ

۷۵۱ تن زیپ لباس

۳۷۸ تن سنجاق قفلی

۱۰۵ تن چکش و پتک

۹ تن کیسه ادرار

۳۸۵ تن آب پنیر

۴۰۰ تن میوه مصنوعی

۳۴۶ تن گاوآهن

۲ میلین دلار طشتک

۱۳ تن سنگ پا

با صرف میلیون ها دلار وارد کشور شده و کسی از تولید داخل نام نبرده است، درحالیکه همه این اجناس نمونه های داخلی دارند و تولید آنها بعضا در یک زیر پله هم امکانپذیر است. با این حال حمایت از تولید داخل فقط درباره خودرو معنی دار شده است و به بهانه حمایت از تولید، از انحصار و هزاران میلیارد سود بادآورده حمایت می شود.

 

پس از جدی شدن طرح مردمی مجلس برای کاهش شدت انحصار؛ این جریان ضدتولیدی با جنجال سیاسی و رسانه ای شورای نگهبان را تحت فشار قرار می دهد تا طرح مجلس را رد کرده و به انحصار طولانی مدت ضد تولیدی ادامه دهد.

 

میز کسب و کار تحریریه قویا اعتقاد دارد که انحصار در هیچ حوزه ای مفید نیست و باید کشف مزیت های کشور را به رقابت سپرد تا در زمینه هایی که مزیت وجود دارد تولید داخل انجام شده و در زمینه های بدون مزیت نسبی واردات شود که به هیچ وجه تضادی با سیاست های اقتصاد مقاومتی هم ندارد.

 

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.