شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
کار آفرینی و اشتغال‌زائی با پرورش زنبور عسل در سیلوانا
31 اردیبهشت 1398 - 16:33
شناسه : 7425
16

به گزارش پایگاه خبری سیلوانا نیوز: عبدالرحیم قاسمی و نصرالدین عبدالله نژاد دو پرورش دهنده موفق زنبور عسل در روستای شیرکان بخش سیلوانا هستند که کار پرورش زنبور عسل را با چهار جعبه شروع کرده و هم اکنون بالغ بر ۷۰۰ جعبه زنبور عسل دارند. این دو کارآفرین موفق توانسته اند برای چهار نفر دیگر […]

ارسال توسط :

به گزارش پایگاه خبری سیلوانا نیوز: عبدالرحیم قاسمی و نصرالدین عبدالله نژاد دو پرورش دهنده موفق زنبور عسل در روستای شیرکان بخش سیلوانا هستند که کار پرورش زنبور عسل را با چهار جعبه شروع کرده و هم اکنون بالغ بر ۷۰۰ جعبه زنبور عسل دارند. این دو کارآفرین موفق توانسته اند برای چهار نفر دیگر نیز اشتغال ایجاد کنند.

عبدالله نژاد در مصاحبه با خبرنگار سیلوانا نیوز بیان کرد : ما این فعالیت را از سال ۸۵ آغاز کردیم و تقریباً ۱۳ سال است با همکاری یکدیگر این کار را ادامه میدهیم، ما این اشتغال را فقط با چهار جعبه زنبور عسل آغاز کردیم و هم اکنون بالغ بر ۷۰۰ جعبه زنبور عسل داریم که یکی از بزرگترین مزرعه پرورش زنبور عسل در بخش سیلوانا را می باشد. روستای شیرکان با توجه به این که موقعیت کوهستانی دارد بنابراین زنبور عسل ها فقط از شیره گیاهان طبیعی و کوهی استفاده می کنند که این یکی از دلایل اصلی مرغوب بودن عسل های بخش سیلوانا است.

عبدالله نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار سیلوانا نیوز در خصوص دلیل انتخاب این شغل پاسخ داد: با توجه به اینکه شغل خاصی نداشتیم و به پرورش زنبور عسل علاقه خاصی داشتیم، نزدیک به دو سال در کنار یک پرورش دهنده زنبور عسل ماهر به صورت آموزشی کار کردیم و بعد از آنکه این مهارت را آموختیم ادامه فعالیت را خودمان در روستای شیرکان در مزرعه ی خود انجام دادیم.

قاسمی در مصاحبه با خبرنگار سیلوانانیوز گفت : همزمان ۶ نفر در این مکان به پرورش زنبور عسل مشغول هستیم. در این شغل دو نفر به صورت حرفه ای فعالیت می‌کردیم خوشبختانه چهار نفر از فامیلهای خودمان که به صورت کارآموز در این مزرعه کار می‌کردند، هم اکنون در این شغل به مهارت کامل پرورش دست یافته اند و می توانند به راحتی کار کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با فعالیت‌های موفقی که در این چند سال اخیر انجام دادیم، توانستیم زنبور عسل های خوبی داشته باشیم. عملیات زنبورکشی را با بصورت حرفه ای انجام میدهیم و هم اکنون بالغ بر ۷۰۰ قوطی زنبور عسل داریم .و به صورت کامل با شش نفر در این مزرعه در حال فعالیت هستیم.

قاسمی ضمن بیان اینکه ، تمام بسته بندی این عسل ها بصورت سنتی و توسط خود افراد مشغول دراین مکان انجام میشود افزود:
اگر در بخش سیلوانا کارخانه های بسته بندی عسل یا شرکت های مخصوصی برای فروش موم ،شکر و جعبه وجود داشت و در ازای فروش آن ها از پرورش‌دهندگان زنبور عسل ، عسل خریداری می کردند باعث می شد که هزینه‌های بسیار کمتری در این راه به پرورش‌دهندگان وارد شده و انگیزه ی آنان چند برابر شود . تمام بسته بندی عسل را به صورت سنتی توسط افراد مشغول در این مکان انجام میگیرد.

قاسمی افزود: ما عسل را دو بار در سال برداشت می کنیم، عسل در نوبت اول کاملا به صورت طبیعی بوده که این برداشت در ماه دوم تابستان انجام می گیرد. در این برداشت ازهر جعبه زنبور عسل تقریباً ۶ تا ۷ کیلو گرم عسل طبیعی برداشت می شود، دو هفته بعد از تمام شدن این برداشت به زنبور عسل ها شکر می دهیم که برداشت دوم عسل به صورت شکر می باشد و در این برداشت از هر جعبه زنبور عسل ۱۲ تا ۱۳ کیلوگرم عسل برداشت می‌شود

قاسمی ادامه داد: قیمت عسل های طبیعی به صورت عمده هر کیلو ۴۲ هزار تومان به فروش می رسد وعسل شکر نیز هر کیلو به قیمت ۱۳۶۰۰ تومان به فروش رسید.

قاسمی مشکلاتشان را اینگونه بیان کرد: متاسفانه مشکلات بسیار فراوانی داریم، امسال نیز مشکلاتمان چندین برابر شده است، از نظر اقتصادی هزینه های خرید جعبه، موم و شکر نسبت به گذشته ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است اما متاسفانه قیمت فروش عسل درصد بسیار کمی افزایش داشته است. به عنوان مثال امسال یک کیلو موم ۹۰ هزار تومان قیمت دارد که در سال‌های گذشته آن را با ۳۲ هزار تومن خریداری می‌کردیم. متاسفانه نبودن حمایت از پرورش‌دهندگان زنبور عسل در بخش سیلوانا باعث شده است که حضور دلالان در زمان خرید و فروش عسل و زنبور ها بسیار زیاد شود، پرورش دهندگان زنبور عسل با تمام سختی هایی که می کشند در زمان تولید عسل آن را با قیمت بسیار کمی به اجبار به دلالان می فروشند تا عسل ها بر روی دستشان نماند و بازار خاصی برای فروش عسل ها وجود ندارد.

 

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.