شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
کاشت گندم برای کشاورزان بخش سیلوانا سودهی ندارد!
30 مرداد 1397 - 8:33
شناسه : 5360
13

کاشت گندم در بخش سیلوانا با توجه به افزایش چند برابری تعرفه ابزارآلات آن از یک سو و قیمت ناچیز گندم و وجود دلالان از سوی دیگر، سودهی این محصول را بشدت کاهش داده است. به گزارش سیلوانا نیوز؛ بخش سیلوانا با دارا بودن مزارع پهناور گندم از قطب های تولید این محصول استراتژیک در […]

ارسال توسط :

کاشت گندم در بخش سیلوانا با توجه به افزایش چند برابری تعرفه ابزارآلات آن از یک سو و قیمت ناچیز گندم و وجود دلالان از سوی دیگر، سودهی این محصول را بشدت کاهش داده است.

به گزارش سیلوانا نیوز؛ بخش سیلوانا با دارا بودن مزارع پهناور گندم از قطب های تولید این محصول استراتژیک در شهرستان ارومیه به حساب می آید، با این حال چند سالی است که با افزایش قیمت خدمات ابزارآلات کشاورزی بسیاری از کشاورزان این بخش تصمیم گرفته اند زمین ها را به حال خود رها کرده و عملا تن به کاشت گندم ندهند!

مشکلات کشاورزان بخش سیلوانا دست کمی از دیگر کشاورزان در جای جای کشورمان ندارد؛ وجود دلالان در بازار خرید و فروش گندم، سود ناچیز آن را نیز از جیب کشاورز می گیرد! هرچند هرساله دولت با وعده خرید تضمینی گندم و پرداخت وجه آن در یک فرایند چند ماهه، توپ را در زمین کشاورز می اندازد اما مردم عمدتا فقیر این مناطق که چاره ای جز فروش نقدی گندم برای تامین مخارج زندگی خود ندارند از این تسهیلات دولتی نیز محروم می مانند.

یکی از کشاورزان روستای ژارآباد منطقه مرگور در گفتگو با خبرنگار سیلوانا نیوز می گوید؛ هزینه ی محصولات و خدمات کشاورزی نسبت به سال گذشته دو برابر و حتی بیشتر شده است اما قیمت گندم فقط ۱۰ درصد افزایش داشته است که این مسئله باعث کم رونق شدن کشت گندم در بین کشاورزان شده است .

کشاورزان بخش سیلوانا هم اکنون نیز مراحل کاشت و داشت و برداشت را به تقلید از آبا و اجداد خویش اجرا می کنند و درحالی که کشاورزی در سطح جهانی مراحل مکانیزه شدن را سال هاست طی کرده است اما به مدد کم کاری متولیان جهاد کشاورزی و نبود آموزش های لازم برای روستائیان، عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی مکانیزه در این بخش پر جمعیت سخت و طاقت فرسا به نظر می رسد!

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.