شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
گسترش روزافزون بازی های رایانه ای
03 اردیبهشت 1397 - 11:30
شناسه : 4266
12

امروزه در حالی شاهد گسترش روزافزون بازی های رایانه ای در کشور هستیم که تعداد جوانان و نوجوانان و حتی کودکانی که به این گونه بازیها گرایش پیدا می کنند روز به روز در حال  افزایش است . اگرچه دنیای امروز با فناوری نوین گره خورده اما نباید فراموش کرد که استفاده درست از ابزار […]

ارسال توسط :

امروزه در حالی شاهد گسترش روزافزون بازی های رایانه ای در کشور هستیم که تعداد جوانان و نوجوانان و حتی کودکانی که به این گونه بازیها گرایش پیدا می کنند روز به روز در حال  افزایش است .

اگرچه دنیای امروز با فناوری نوین گره خورده اما نباید فراموش کرد که استفاده درست از ابزار ارتباطی نوین مقوله ای مهم است که باید هوشمندانه و به دور از افراط و تفریط صورت بگیرد زیرا در غیر این صورت باید منتظر تبعات منفی آن در جامعه باشیم.

علاقه و ترویج به بازیهای رایانه ای در کودکان و نوجوانان بی شک اثار منفی زیادی در پی خواهد داشت که اثارآن را می توان از هم اکنون مشاهده کرد.

پرخاش گری و کنج نشینی که امروزه بیشتر کودکان و نوجوانان با آن مواجه هستند از جمله آثار منفی اینگونه بازیهای وارداتی می باشد که متاسفانه بدون هیچ گونه نظارت و رسیدگی در تمامی کافی نت ها موجود می باشد.

بازی های رایانه ای مخرب که بیشتر آنان وارداتی و فارغ از هویت فرهنگی و بومی کشورمان است امروز میهمان و یار جدا نشدنی کودکان و نوجوانان شده و بخش بزرگی از اوقات آنان را پر کرده است.

اما آن چه که بیشتر نوجوانان و جوانان ما را اسیر خود کرده است استفاده بیش از حد بازیهای وارداتی کشورهای غربی می باشد که همین امر در غفلت مسولین محترم تبدیل به معضلی در خانواده ها شده است که اگر به موقع درمان نشود و تحت کنترل قرار نگیرد به تهدیدی بزرگ برای قشر جوان تبدیل می‌شود و این امر می‌تواند به بروز بیماری‌های روانی و افسردگی در میان جوانان منجر شود.

پرداختن به مشکلات و مضرات استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و استفاده بیش از حد از فضای مجازی در رسانه‌های مختلف قابل توجه بوده است اما هر اندازه به این مسئله مهم پرداخته شود کافی نیست چرا که هنوز بسیاری از والدین نسبت به خطرات استفاده بیش از حد از این بازی‌ها بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند که اگر فرزندانشان در گرداب بازی‌های رایانه‌ای گرفتار شوند به راحتی نمی‌توانند از آن خلاصی یابند.

آسیب های اخلاقی و از بین بردن رابطه فکری و عاطفی فرزندان و والدین از دیگر آسیب های بازی های رایانه ای است که کودکان را تهدید می کند زیرا همان طور که قابل مشاهده است بازی های کامپیوتری در گذر زمان جای خود را به بازی های سنتی و محلی داده است.

اما در این بین خانواده ها اولین کسانی هستند که می توانند با تصمیمات خود در آینده کودکانشان تاثیر گذار باشند به طوریکه با زنده کردن بازی های گذشته، استفاده از بازی های فکری که خانواده را ساعت ها مشغول به خود می کند و همچنین احیا و به روز کردن آن ها فرزندان را از اثرات منفی بازی های خشن رایانه ای نجات دهند.
انشالله در سال حمایت از کالای ایرانی شاهد افزایش و پیشرفت تولید کنندگان بازیهای رایانه ای کشورمان باشیم تا بدین ترتیب کودکانمان به جای روی آوردن به بازیهای غربی که نوعی تهاجم فرهنگی به شمار می آید از بازیهای داخلی مطابق با فرهنگ کشورمان استفاده نمایند.

 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.