شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
یاقوت های سرخ اشنویه؛ ظرفیتی بی بدیل در اقتصاد آذربایجان غربی
25 خرداد 1400 - 10:42
شناسه : 13195
9

آب و هوای مدیترانه ای و خاک حاصلخیز، اشنویه را به پایتخت گیلاس کشور و این یاقوت های قرمز را به یک ظرفیت بی بدیل اقتصادی تبدیل کرده است. برداشت گیلاس قرمز به عنوان محصول اصلی کشاورزی اشنویه در اواخر خرداد هر سال آغاز می شود و علاوه بر یک ظرفیت اقتصادی، جذابیتی برای گردشگران […]

ارسال توسط :

آب و هوای مدیترانه ای و خاک حاصلخیز، اشنویه را به پایتخت گیلاس کشور و این یاقوت های قرمز را به یک ظرفیت بی بدیل اقتصادی تبدیل کرده است.

برداشت گیلاس قرمز به عنوان محصول اصلی کشاورزی اشنویه در اواخر خرداد هر سال آغاز می شود و علاوه بر یک ظرفیت اقتصادی، جذابیتی برای گردشگران در این شهرستان به شمار می رود.

یاقوت های سرخ اشنویه؛ ظرفیتی بی بدیل در اقتصاد آذربایجان غربی

همه ساله گردشگران بسیاری برای گردش و خرید این محصول به اشنویه سفر می کنند و این یاقوت های قرمز را به عنوان سوغاتی این منطقه با خود به همراه می برند.

یاقوت های سرخ اشنویه؛ ظرفیتی بی بدیل در اقتصاد آذربایجان غربی

به گفته فرماندار اشنویه، این شهرستان بزرگترین تولید کننده گیلاس در آذربایجان غربی است و محصول گیلاس این شهرستان علاوه بر مصرف در داخل استان به استان های دیگر نیز ارسال می شود.

اسعد خضری با اشاره به اینکه برداشت گیلاس حدود ۴۵ روز به طول می انجامد، اظهار کرد این محصول نافع برای هفت هزار نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی کرده است.

وی به تلاش های دولت برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: واحد فرآوری محصولات باغی با موافقت اولیه دفتر مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری در این شهرستان احداث می شود تا فرآوری محصول گیلاس و سیب این شهرستان به رونق اقتصادی منطقه منجر شود.

یاقوت های سرخ اشنویه؛ ظرفیتی بی بدیل در اقتصاد آذربایجان غربی

خضری اضافه کرد: محصول گیلاس دارای ارقام گوناگون تکدانه سیاه و صورتی، خوشه ای، زرد دانشکده، سفید و قرمز ارومیه و ارقام محلی زودرس و سایر ارقام بوده و در این میان ارقام خوشه ای و تکدانه سیاه بیشترین میزان سطح کشت را به خود اختصاص داده است.

خضری گفت: شفافیت رنگ و طعم و عطر مطبوع موجب شده است تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج کشور پیدا کند.

راهکارهای افزایش تولید گیلاس

مدیر اداره جهادکشاورزی اشنویه نیز در مورد راهکارهای افزایش تولید گیلاس در این شهرستان گفت: حذف درختان آلوده و بیمار و تغذیه باغ ها بر اساس تجزیه برگ و آزمون های خاک و آب در برنامه کاری باغ های گیلاس اشنویه قرار دارد.

سید انور حسینی گفت: افت تولید ۳۰ درصدی تولید گیلاس نسبت به سال های قبل به دلیل بارندگی های بی موقع در زمان گلدهی و تلقیح نیافتن مناسب گل های گیلاس توسط زنبورهای عسل و گرده افشانی نامناسب است.

یاقوت های سرخ اشنویه؛ ظرفیتی بی بدیل در اقتصاد آذربایجان غربی

وی اضافه کرد: متوسط حجم تولید سالانه گیلاس در این شهرستان حدود یکهزار و ۲۲۱ تن اما برداشت حدود ۸۶۵ تن گیلاس در سال جاری پیش بینی شده است.

یک پزشک نیز در مورد فواید و خواص گیلاس گفت: گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به دلیل داشتن فلاونوئیدها دارای خواص درمانی برای بیماری های قلبی و رماتیسم و دردهای مفصلی است.

دکتر افشین چهره قانی افزود: گیلاس موجب دفع سم از بدن می شود و در تقویت قلب، روده و معده و قوای فکری نقش مهمی دارد؛ ویتامین c این میوه چشمگیر بوده و به تصفیه خون و تسکین اعصاب منجر می شود.

گیلاس؛ درختی مقاوم و مفید

گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می رود و مقاوم به سرما است.

یاقوت های سرخ اشنویه؛ ظرفیتی بی بدیل در اقتصاد آذربایجان غربی

درخت گیلاس در مقایسه با سایر درختان میوه های هسته دار، به سرما مقاوم است و زودتر به مرحله برداشت می رسد؛ عمر اقتصادی یک درخت گیلاس در نمونه های مختلف متغیر بوده اما به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ سال ذکر شده است.

مردمان اشنویه؛ مردمانی مقاوم و پرتلاش

یاقوت های سرخ اشنویه؛ ظرفیتی بی بدیل در اقتصاد آذربایجان غربی

شغل بیشتر مردم اشنویه زراعت و دام داری بوده  و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی و دامی در این شهر تولید می‌شود که خود به عنوان یک ظرفیت برای پیشرفت به شمار می‌آید.

شهری کوچک با شهرتی جهانی است که قهرمانان زیادی پرورش داده و دلاوران زیادی از این شهر برای کشور فداکاری و جان‌نثاری‌ها کرده‌اند همچنین این شهر به سبب مرغوبیت محصولات کشاورزی مشهور بوده که گیلاس یکی از مهم‌ترین محصولات این شهر است .

تاریخچه کاشت گیلاس در اشنویه

گیلاس دارای ارقام گوناگون تکدانه سیاه و صورتی، خوشه‌ای، زرد دانشکده و ارقام محلی زودرس و چند نوع دیگر است که در این میان ارقام خوشه‌ای و تکدانه سیاه بیشترین میزان سطح کشت را به خود اختصاص داده است.

کشت گیلاس در اشنویه از قدیم الایام وجود داشته و مردمان این شهر توانایی زیادی در تولید گیلاس با کیفیت دارند، برداشت گیلاس از اواخر خرداد شروع شده و تا ۴۵ روز طول می‌کشد و در این ایام بیش از ۵ هزار نفر مشغول به‌کار می‌شوند.

مشتریان پروپاقرص گیلاس اشنویه

یاقوت های سرخ اشنویه؛ ظرفیتی بی بدیل در اقتصاد آذربایجان غربی

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه با اشاره به صادرات گیلاس، می‌گوید: گیلاس اشنویه به شهرهای بزرگ مانند تهران، قزوین، اصفهان، شیراز و کشورهای روسیه، پاکستان، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمارت، قطر عرضه می‌شود.

به گفته سید انور حسینی سطح زیر کشت باغات گیلاس اشنویه ۳۵۰ هکتار بوده و در فصل برداشت یک هزار و ۵۰۰ تن گیلاس از باغات این شهر برداشت می‌شود همچنین صادرات این میوه هسته دار برای کشور ۱۰۰ میلیارد ریال ارز آوری داشته و فرصت بسیار خوبی برای پیشرفت شهر به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه این شهر به پایتخت گیلاس ایران معروف است می‌افزاید: شرایط اقلیمی مناسب مانند میزان نور، حرارت، دما و رطوبت کافی و حاصلخیز بودن خاک و البته تجربه افراد در تولید این میوه سبب شده است که محصولات این شهر خصوصاً گیلاس از مرغوبیت بالایی برخوردار باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اشنویه می‌گوید: ارقام تکدانه مشهد، زرد دانشکده، سفید ارومیه، خوشه‌ای و رقم محلی با طعم و مزه خاص به نام خومالی از مهم‌ترین ارقام کشت‌شده گیلاس در شهرستان می‌باشند و با توجه به اینکه پایه‌های کشت‌شده در شهرستان پایه‌های بذری می‌باشند، به منظور افزایش راندمان و کیفیت محصول و با توجه به پتانسیل موجود در شهرستان، جایگزینی ارقام پایه رویشی به جای پایه‌های بذری از سیاست‌ها و برنامه‌های این مدیریت است.

وی اضافه می‌کند: برداشت گیلاس مرغوب اشنویه از اواخر خرداد شروع می‌شود و ۳۵ تا ۴۵ روز طول می‌کشد که در فصل برداشت بیش از هفت هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

برداشت گیلاس از باغ های آذربایجان غربی

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی می گوید : برداشت گیلاس از سطح هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های زیر کشت این محصول در استان آغاز شده است.

 

یاقوت های سرخ اشنویه؛ ظرفیتی بی بدیل در اقتصاد آذربایجان غربی

 

کرامتی اضافه می کند: ارومیه، اشنویه و خوی عمده شهرستان های تولید کننده گیلاس در آذربایجان غربی است که ارومیه با ۳۶۰ هکتار ، خوی با ۲۸۰ و اشنویه با ۲۰۵ هکتار به ترتیب بیشترین سطح درختان این محصول را دارند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گیلاس در استان امسال از سطح باغ‌های بارور برداشت شود که محصول تولیدی در استان علاوه بر تامین نیاز داخل استان به سایر استان های کشور نیز صادر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه می کند : علاوه بر این همه ساله هشت تا ۱۰ هزار تن از این محصول نیز به روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

وی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک دانه است، می افزاید: این رقم بازار پسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه‌ای و سایر ارقام نیز به صورت محدود تولید می‌شود.

کرامتی اضافه می کند : سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغ های سنتی و غیراقتصادی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از ۱۱۵ هزار هکتار انواع محصولات باغی هسته دار، دانه دار و دانه ریز است که علاوه برتامین نیاز مصرفی داخل استان به سایر استان ها و کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

این استان دارای هزار و ۹۹۳ هکتار باغ گیلاس است که از این میزان هزار و ۵۰۰ هکتار بارور و مابقی غیرباور است.

معرفی ظرفیت‌ها عامل توسعه اشنویه

سرپرست اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اشنویه با تاکید براینکه گیلاس اشنویه از لحاظ کیفیت برتر است می‌گوید: برداشت گیلاس از اواخر خرداد و اوایل تیرماه آغاز می‌شود که شناساندن ظرفیت‌های اشنویه به صورت همگانی و شناساندن محصولات باغی این منطقه از جمله گیلاس و سیب به صورت خاص از مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره گیلاس است.

یاقوت های سرخ اشنویه؛ ظرفیتی بی بدیل در اقتصاد آذربایجان غربی

 

روناکا با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت‌های قابل‌توجهی در حوزه گردشگری و کشاورزی دارد، می‌افزاید: برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند نقش مهمی در حضور گردشگران و سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی و به‌ویژه باغداری در این شهرستان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طی ۳ سال گذشته استقبال خوبی از این جشنواره شده است و گردشگران از نقاط مختلف استان و کشور در این جشنواره شرکت داشتند بیان می‌کند: ارائه محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی و غذاهای محلی در غرفه‌های مختلف همچنین برگزاری برنامه‌های متنوع و موسیقی محلی از بخش‌های دیگر چهارمین جشنواره گیلاس اشنویه خواهد بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.