شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
یکشنبه بازار دیزج مرگور حلقه مفقوده توسعه بخش سیلوانای ارومیه
22 مرداد 1397 - 11:17
شناسه : 5271
17

بازار محلی دیزج مرگور روز‌های یکشنبه در سیلوانا برگزار می‌شود و از بازار‌های هفتگی ، قدیمی و پررونق است؛ بسیاری از فروشندگان محلی ، محصولات و تولیدات کشاورزی، دامی و صنایع دستی خود را برای فروش در این بازار هفتگی زیبا عرضه می‌کنند. انسان نخستین پس از آنکه دوران غار نشینی را پشت سر گذاشت […]

ارسال توسط :

بازار محلی دیزج مرگور روز‌های یکشنبه در سیلوانا برگزار می‌شود و از بازار‌های هفتگی ، قدیمی و پررونق است؛ بسیاری از فروشندگان محلی ، محصولات و تولیدات کشاورزی، دامی و صنایع دستی خود را برای فروش در این بازار هفتگی زیبا عرضه می‌کنند.

انسان نخستین پس از آنکه دوران غار نشینی را پشت سر گذاشت و کشاورزی را فرا گرفت به این نکته پی برد که به تنهایی نمی تواند همه نیاز های خود را فراهم آورد؛ پس نخست به مبادله کالا به کالا و سپس به داد و ستد روی آورد و اولین بازار های محلی را برای خرید و فروش مواد غذایی و محصولات خود شکل دادند! حال با گذشت هزاران سال از آن دوران و ظهور تکنولوژی های نوین و مکانیزه شدن اکثر امورات؛ بازار های محلی نه تنها جایگاه خود را از دست نداده اند بلکه سهم چشمگیری در پایداری یک اقتصاد را به خود اختصاص داده اند.

قریب به ۶۶ سال قبل در بخش سیلوانای ارومیه؛ شخصی اندیشمند و آینده نگر به اسم شیخ عبدالله گیلانی زاده، اقدام به ایجاد یک بازار محلی در روستای دیزج مرگور که امروز در آستانه شهرشدن قرار دارد می نماید.

آقا فرامرز که یک خیاط کارکشته و معروف در دیزج است می گوید این بازار نخست برای خرید وفروش احشام ایجاد شد و سپس مرحوم شیخ عبدالله اقدام به ساخت چندین باب مغازه در اطراف آن نمود و تا چندین سال آن را به رایگان در اختیار روستائیان قرار می داد تا گذران زندگی خویش را از طریق آن تامین کنند.

اگر شصت سال قبل مردم دیزج روستا های اطراف آن در انتظار فرارسیدن یکشنبه بودند امروز کسبه زیادی از اقصی نقاط استان آذربایجان غربی چشم به انتظار این روز و شروع این بازار گرم در دیزج هستند.

یکشنبه ها پس از عبور از جاده های پرچاله که وعده روکش کامل آن از سوی مسئولین داده شده است به دیزج مرگور میرسی، روستایی با بیش از ۵ هزار نفر جمعیت که چند سالی است مدیریت روستای خود را به دهیار و شورایی متشکل از جوانان خوش فکر و با انرژی سپرده اند.

صف های طولانی خودروهایی که در ورودی دیزج مرگور پارک شده اند نوید بخش این موضوع است که امروز این بازار محلی جایگاه مهمی در بین مردم کسب کرده است.

وارد بازار که می شوی در دو سوی خیابان اصلی این روستا بساط دست فروشان پهن است! به محض ورود، بوی پنیر محلی، عسل طبیعی، سبزی های کوهی و میوه های رنگارنگ و نوبرانه باغ های مرگور مشامت را پر می کند و گوش هایت پی آهنگ بره ها، گوساله ها و مرغ و بوقلمون ها می دود! به جرات می توان گفت از جان مرغ تا شیر آدمیزاد در این بازار یافت می‌شود!

می شود صحنه های نابی از این بازار شکار کرد! مردم روستاهای اطراف در یک سوی بازار از تولیدات لبنی و طبیعی (ارگانیک) خود تعریف می کنند، در آن سو دست فروشانی از جنوب استان و حتی استان کردستان، مشغول عرضه لباس های رنگارنک کُردی هستند و در قسمت مجزایی از بازار نیز تب خرید و فروش احشام و چهارپایان گرم و داغ است!

به جرات می توان گفت اکثر شهروندان ارومیه دست کم یک بار از قصابی های دیزج مرگور که گوشت سالم و ناب را آن هم از گوسفندانی که چراگاه هایشان در طبیعت و آب و هوای بکر پایتخت اکسیژن جهان صورت گرفته است، خریده اند و مزه یک غذای بهشتی را با این خرید شان چشیده اند.

توصیف یکشنبه بازار دیزج مرگور برای من که از کودکی در نقطه به نقطه آن پرسه زده ام آسان و لذت بخش است، لیکن به همین چند سطر بسنده می کنم.

جالب است کشور هایی چون کره جنوبی و ژاپن که مردم آن بالاترین شاخص های زندگی را تجربه می کنند امروز بازار های محلی شان نه تنها تعطیل نشده اند بلکه بیش از گذشته از سوی مسئولین شان برای توسعه و رونق آن سرمایه گذاری صورت گرفته است!

اما اینجا آن زیبایی و آن استقبال از یکشنبه بازار درحالی صورت میگیرد که بساط خرید وفروش مردم در کف خیابان پهن است و هیچ گونه امکانات زیرساختی برای توسعه و ساماندهی آن از سوی مسئولین اختصاص نداده شده است!

بی شک این بازار درصورت سرمایه گذاری و توسعه کمی و کیفتی آن این قابلیت را دارد که بخش ۶۰ هزار نفری سیلوانا را قبله گاه تاجران و گردشگران داخلی و خارجی کند! و معضل فزاینده بیکاری را در این منطقه ریشه کن کرده و چهره زشت کولبری و قاچاق را از زنگار آن بزداید!

مردم خونگرم دیزج مرگور ثابت کرده اند که خود و روستای شان ظرفیت میزبانی از یک بازار محلی توسعه یافته را دارند!

آقای استاندار؛ ما از شما چشم یاری داریم! یقینا یکی از مسیر های توسعه بخش سیلوانا، سرمایه گذاری بر روی یکشنبه بازار دیزج است! و توسعه و شکوفایی این بخش استراتژیک بی شک تاثیرات مثبتی را نیز بر رونق کسب و کار در مرکز استان خواهد گذاشت! به نیابت از مردم بخش سیلوانا از شما دعوت می کنم در تقویم کاری تان ، چند ساعت را در یکشنبه ای ، به بازدید از دیزج مرگور و ظرفیت های نهفته بازار محلی آن اختصاص دهید تا خود از نزدیک با این نعمت خاک خورده آشنا شده و تصمیمات لازم را برای توسعه آن اتخاذ فرمایید.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.