شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
یکی از بزرگترین کتابخانه‌های ارومیه تعطیل شد/ناهماهنگی نهادهای متولی فرهنگ
08 دی 1398 - 12:36
شناسه : 8482
9

کتاب‌خانه مسجد قائم (عج) به عنوان یکی از مهمترین کتاب‌خانه‌های ارومیه مدتی است که تعطیل شده و نگرانی دوستاران علم و فرهنگ و مردم فرهیخته ارومیه را در پی داشته است.  مریم عزیزی: مدتی ‌می‌شود  که خبر تاسف‌بار تعطیلی کتابخانه مسجد قائم (عج) به عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی شهر ارومیه اصحاب علم و […]

ارسال توسط :

کتاب‌خانه مسجد قائم (عج) به عنوان یکی از مهمترین کتاب‌خانه‌های ارومیه مدتی است که تعطیل شده و نگرانی دوستاران علم و فرهنگ و مردم فرهیخته ارومیه را در پی داشته است.
 مریم عزیزی: مدتی ‌می‌شود  که خبر تاسف‌بار تعطیلی کتابخانه مسجد قائم (عج) به عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی شهر ارومیه اصحاب علم و فرهنگ و مردم فرهیخته ارومیه را نگران کرده است.

این کتابخانه  قدیمی واقع در خیابان فرهنگیان و در محل مسجد قائم (عج) ارومیه است که بیش از ۶۰۰ نفر عضو دارد و بالغ بر ۲۰هزار و ۶۰۰ نسخه کتاب در این کتاب‌خانه موجود است که ۱هزار و ۵۰۰ جلد آن در دست امانت می باشد.

تعطیلی کتابخانه بزرگ یک شهر قطعا بی تاثیر در امورات فرهنگی نخواهد بود، حال آنکه همه‌ی ما واقف بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی هستیم و امروز که باید از چنین ظرفیت‌های فرهنگی به بهترین شیوه ممکن استفاده کنیم  در سایه سکوت مسوولین فرهنگی شهر برخی با تصمیمات عجولانه خود تیشه به ریشه فرهنگ این شهر می‌زنند.

 طبق آخرین تماس‌ها و پیگیری‌های خبرنگار فارس، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی با توجه به اهمیت این کتابخانه، بطور جدی بازگشایی آن را دنبال می‌کند اما مخالفت هیات امنای مسجد ادامه دارد.

اختلاف‌ها برسر مالکیت کتاب‌خانه است

منوچهر جعفری سرپرست اداره‌کل کتاب‌خانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی  در ارتباط با تعطیلی این کتابخانه گفت: تلاش‌های زیادی برای بازگشایی کتاب‌خانه انجام دادیم این یک اتفاق ناراحت کننده است و بحث بر سر مالکیت می باشد.

وی افزود:هیات امنا مسجد اجازه ندارد کتابخانه مسجد را ببند، با هیات امنا جلسه ای برگزار کردیم اما تا این لحظه نتیجه ای نداده است.

جعفری در خصوص پیگیری تعطیلی کتابخانه ادامه داد: به اکثر مقامات و مسئولان مربوطه نامه ارسال کرده ایم  اما تا این لحظه هیچ اقدامی از سوی مسوولان انجام نگرفته است.

وی بیان کرد: این کتاب خانه آبروی استان در زمینه فرهنگی محسوب می‌شود که بیش از ۱۰ سال است که فعالیت دارد و این موضوع را نباید نادیده گرفت.

سرپرست اداره ی کتابخانه‌های عمومی استان گفت: روز دوشنبه جلسه ای با حضور مدیرکل اداره   فرهنگ وارشاد اسلامی، فرماندار شهرستان ارومیه، مدیرکل اوقاف، و هیئت امنا برای حل این موضوع برگزار می‌شود که امیدواریم مسوولان در این جلسه حضور پیدا کنند.

جعفری تاکید کرد: در اواخر مهر ماه نیز یک بار بحث تعطیلی این مجموعه اتفاق افتاد اما این بار قبل از تعطیلی هیچ اطلاعی نداشتیم و همکار ما حین مراجعه به این محل به او گفته شد این مکان متعلق به مسجد است و  تعطیل شده تا وضعیت مشخص شود و اجازه ی حضور در این مکان را به او ندادند.

وی در ادامه گفت: اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد دانشجویان و دانش آموزان چه گناهی دارند؟ خانواده ها بسیار پیگیر هستند.

از بیست و سوم آذر ماه است که کتابخانه بسته شده، در این مدت اقدام قابل توجهی از جانب مسوولان انجام نگرفته است.

عفت آقازاده رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان ارومیه در این مورد گفت: این کتابخانه قربانی بحث بر سر مالکیت  بین اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره اوقاف شد.

آقازاده بیان کرد: از بیست و سوم آذر ماه است که کتابخانه بسته شده، در این مدت اقدام قابل توجهی از جانب مسوولان انجام نگرفته است.

وی در ادامه گفت: به اعضای شورای فرهنگی نامه ارسال شده است و در جلسه ی روز دوشنبه نیز حضور خواهند داشت.

آقازاده تاکید کرد: مدیرکل اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اقدام خاصی انجام نداده است.

بابایی رییس اداره ی اوقاف گفت: هیئت امنای مسجد نگران مالکیت و حریم مسجد هستند و به همین جهت کتابخانه موقتا تعطیل شد وگرنه هیچ کسی با اساس وجود کتابخانه در این مکان مشکلی ندارد و این سو تفاهم قطعا روز دوشنبه در جلسه حل خواهد ‌شد، اختلاف خاصی وجود ندارد.

بدون شک این موضوع  عدم هماهنگی نهادهای متولی امر را نشان می‌دهد و باید دید آیا همت و دغدغه جدی در بین مسوولان فرهنگی شهر و استان وجود دارد تا درب این مرکز مهم علمی فرهنگی شهر بیشتر از این به روی علاقه‌مندان به کتاب بسته نماند؟


انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.