شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024 ساعت ×
بازگشت سید محرومان به آغوش مردم و معرکه عجیب رانتی ها
15 اردیبهشت 1401 - 8:34
شناسه : 16826
6

  سیاست جسورانه و البته با تاخیر دولت سیزدهم را می توان بازگشت دولت سید محرومان به مردم و زدن دست رد بر سینه رانتی ها نامید.   دولت سید ابراهیم رئیسی که با پرچم سید محرومان به ریاست جمهوری رسید در یک اشتباه راهبردی ۶ ماه نخست استقرار را تحت تاثیر هیاهوی جریان های […]

ارسال توسط :

 

سیاست جسورانه و البته با تاخیر دولت سیزدهم را می توان بازگشت دولت سید محرومان به مردم و زدن دست رد بر سینه رانتی ها نامید.

 

دولت سید ابراهیم رئیسی که با پرچم سید محرومان به ریاست جمهوری رسید در یک اشتباه راهبردی ۶ ماه نخست استقرار را تحت تاثیر هیاهوی جریان های رانتی از دست داد و به اختصاص ۱۰ میلیارد دلار علاوه بر ۸ میلیارد دلار مصوب در بودجه سال ۱۴۰۰ کشور تن در داد که به از دست رفتن ماه عسل دولت منجر شد. اما با مشاهده تداوم و تعمیق بحران در اقتصاد علیرغم افزایش ۱۰ برابری عایدات ارزی کشور، در سال جاری دست به کار شد و شروع به حذف پرداخت رانت ارزی از کالاهای باقی مانده کرده است که جریان های رانتی هم بی کار ننشسته و در یک هیاهوی سازماندهی شده در تلاش برای متوقف کردن حرکت مردمی و اصلاحی دولت هستند.

 

جریان های ذی نفع در دریافت رانت دلار ۴۲۰۰ تومانی و برخی نمایندگان مجلس از منظرهای متفاوت؛ از حمایت از رانت تا دفاع از طبقات محروم؛ وارد میدان شده و از دولت می خواهند تا در سیاست حذف ارز رانتی تجدیدنظر کند. درحالیکه تکمیل سیاست اصلاحی کشور در کمتر از ۳ ماه آثار خود را نشان داده و اقتصاد را در مسیر درست قرار می دهد.

 

در این باره لازم است تا چند نکته عرض شود:

 

چهار میلیارد دلار در ۳ ماهه اخیر معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده است.

از سال ۱۳۹۷ تاکنون حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت ارزی تخصیص داده شده است.

مصرف ارز رانتی دلار ۴۲۰۰ تومانی کشور از ۷ میلیارد دلار در سال ۹۹ به ۲۸ میلیارد دلار در سال جاری می رسد که با تورم جهانی ۱۰ تا ۴۰ درصدی به دست امده است و نه تورم جهانی ادعایی ۳۰۰ درصدی! ذی نفعان آمارسازی می کنند.

بازارهای منطقه از کالاهای رانتی ایرانی سرکوب قیمتی شده مانند دارو، آرد، روغن و ماکارونی به قیمت هدررفت میلیاردها دلار از منابع ارزی کشور در دوران تحریم، انباشته شده است.

دولت می تواند از محل پرداخت دلار رانتی ۴۲۰۰ تومانی به هر ایرانی ماهانه ۴۵۰ هزار تومان(۶۰ میلیون نفر) پرداخت کند که برای هر خانوار ماهی ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می شود. درحالیکه هزینه خرید ۴ بسته ماکارونی، ۵ کیلو گوشت قرمز و ۱۰ کیلو مرغ با نرخ ۵۰ هزار تومان! معادل یارانه ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی است، که آشکارا به سود مردم است.

هیاهوی طرفداران دلار ۴۲۰۰ تومانی که دغدغه معیشت مردم دارند بلاوجه است. اگر واقعا دغدغه معیشت مردم وجود دارد، می توان با یارانه مستقیم به طبقات کم برخوردار و ضعیف کمک کرد و بسیاری از مردم هم(حداقل ۲۵ میلیون نفر) که نیازی به یارانه ندارند.

 

پرتاب کردن یارانه از هلیکوپتر با امید اینکه به فقرا اصابت کند فقط از دولت کارگزارانی حسن روحانی و کارنشناس هایی که ماهیت اقتصاد را نمی شناسند بر می آید که نتایج تلخ اجرای سیاست دلخواه آنها را در ۵ سال اخیر شاهد بوده ایم.

 

میز اقتصاد تحریریه قویا تاکید می کند که ادامه وجود دلار ۴۲۰۰ تومانی امکان آرام شدن بازار ارز و بازار کالاهای مرتبط را نمی دهد و برای کنترل بازاری که به هزینه های اندکی نیاز دارد نباید دهها میلیارد دلار از ذخایر ارزی گرانبهای کشور را صرف کنیم. نتیجه این سیاست؛ ادامه تورم بالا و گسترش فقر عمومی و قاچاق به خارج از منابع یارانه به مردم ایران است.

 

با ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت ارزی در ۴ سال می توانستیم بالاترین رفاه را برای ملت ایران ایجاد کنیم که تحت تاثیر سیاست عوامفریبانه دلار ۴۲۰۰ تومانی نابود شده و با میدان داری ذی نفعان رانتی از کشور خارج شده است.

 

پایان/

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.