شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت ×
06 فروردین 1397 - 8:06
شناسه : 4044
25

کلیسای مارگیورکیس متعلق به دوران قاجار در نزدیکی شهر ارومیه روستای گلپاشان این روزها با درهای بسته شده بوسیله قفل و زنجیر با معماری منحصر بفرد خود در حال فرسایش و فراموش شدن می باشد. کلیسای مارگیورکیس ارومیه متعلق به دوران قاجار یکی از کلیساهای تاریخی و آثار گرانبهایی است که نماد و جلوه‌ای از […]

ارسال توسط :

کلیسای مارگیورکیس متعلق به دوران قاجار در نزدیکی شهر ارومیه روستای گلپاشان این روزها با درهای بسته شده بوسیله قفل و زنجیر با معماری منحصر بفرد خود در حال فرسایش و فراموش شدن می باشد.

کلیسای مارگیورکیس ارومیه متعلق به دوران قاجار یکی از کلیساهای تاریخی و آثار گرانبهایی است که نماد و جلوه‌ای از هنر و معماری اسلامی را در دیدگان هر نظاره‌گری به نمایش می‌گذارد این اثر باستانی که در روستای گلپاشین ارومیه واقع شده است با قدمت تاریخی بالای خود در اواخر دوران قاجار بر بقای یک کلیسای قدیمی ساخته شده و از این جهت اهمیت ویژه ای از نظر قدمت تاریخی دارد.

آجرهای چهار گوش استفاده شده در این کلیسای تاریخی زیبایی دو چندانی به این اثر با ارزش و تاریخی داده است.

این بنای قدیمی در حالی درتاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که هیج گونه بازدیدی نمیتوان از داخل آن کرد و همواره با قفل و زنجیر بسته است.

قدمت و تمدن کهن ارومیه بی شک بر هیج کسی پوشیده نمی باشد در طول تاریخ وجود اقوام مختلفی در این منطقه، هزاران منطقه و بنای باستانی را برای کاشفان تاریخ برجا گذاشته است که نمونه بارز آن وجود کلیسای مارگیور می باشد که به نهوی شاهکار معماری دوران باستان محسوب می شود.

با نگاه گذرا به بناهای و محوطه‌های تاریخی در سطح کلان شهر ارومیه بر این موضوع پی خواهیم برد که با وجود مرمت بناهای تاریخی از سوی میراث فرهنگی ولی آن چنان که شایسته است نسبت به شناسایی آنها اقدام نشده است و به همین جهت تاریخ کهن شهرمان همچنان ناشناخته باقی مانده است.

پرداختن به آثار تاریخی شاخص و شناسایی و شناساندن این آثار در کنار دیگر ظرفیت های شهر که هر یک به نوعی زمینه رونق اقتصادی را فراهم ساخته اند از ضروریات است که بایستی در اسرع وقت چاره اندیشی شود.
کلان شهر ارومیه با قدمت تاریخی بالای خود میتواند به عنوان یکی از مراکز گردشگری کشور معرفی گردد اما متاسفانه تا کنون در این صنعت حرفی برای گفتن نداشته ایم زیرا اکثر بناهای تاریخی یا ناشناخته باقی مانده اند و یا برخی نیز همچون کلیسای مارگیور با قفل و زنجیر بسته اند.
یکی از راهکار تاثیر گذار آشنایی گردشگران با بناهای تاریخی ارومیه معرفی آنها از طریق چاپ کتابچه‌های راهنما، برگزاری تورهای گردشگری، انتشار سی‌دی‌های حاوی اطلاعات در مورد ابنیه تاریخی… می‌ باشد که بایستی نسبت به تهیه انها صورت گیرد.

اگر مسولین میراث فرهنگی ارومیه و استان آذربایجان غربی بخواهند از گنج های خاموش تاریخ به نفع توسعه اقتصادی و فرهنگی ارومیه استفاده کنند، باید به موضوع گردشگری توجه شود و در جهت حفظ و شناساندن آن هزینه کرد تا بدین ترتیب صنعت گردشگری رونق پیدا کند.

زمان ثابت کرده بناهای تاریخی با قفل و زنجیر نه تنها احیا نمی شوند بلکه تخریب و فرسایش نتیجه ی رفتار غیر کارشناسی با این گنجینه های تاریخ کهن ایران زمین می باشد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.