پنج شنبه, ۱۸ آذر , ۱۴۰۰ 5 جماد أول 1443 Thursday, 9 December , 2021 ساعت ×
۵ خودرو ژاپنی و کره ای ارزانتر از ۵۰۰ میلیون تومان در راه ایران
31 اکتبر 2021 - 9:11
شناسه : 15031
2

مقایسه قیمت و کیفیت ارزان ترین خودروهای جدید اروپایی و اتومبیل های داخل کشور نشان می دهد که نبود رقابت در کنار تصمیمات رانتی و انحصارساز و بهر برداری از شعارها، به طور کامل به ضرر ۸۰ میلیون ایرانی و به نفع چند هزار صاحب قدرت منفعت تمام می شود. ، خرید خودرویی با کیفیت […]

ارسال توسط :

مقایسه قیمت و کیفیت ارزان ترین خودروهای جدید اروپایی و اتومبیل های داخل کشور نشان می دهد که نبود رقابت در کنار تصمیمات رانتی و انحصارساز و بهر برداری از شعارها، به طور کامل به ضرر ۸۰ میلیون ایرانی و به نفع چند هزار صاحب قدرت منفعت تمام می شود.

، خرید خودرویی با کیفیت بالا و قیمتی مناسب نه در ایران بلکه در اکثر کشورهای جهان همیشه در کانون توجه خانواده ها و افراد در سطح درآمدی متوسط و کم بوده است. از آنجایی که این قشر بخش اعظم جمعیت کشورها را تشکیل می دهد، بنابراین می توان گفت که بیشترین بخش خریداران خودرو نیز از همین طبقه هستند؛ امری که موجب شده تا سازندگان و کارخانه های تولید خودرو به آن توجه کرده و به دنبال تولید اتومبیل هایی برای جلب رضایت آنان باشند.

 

هرچه خودروسازان امکانات بهتر و بیشتری را در ازای پرداخت مبلغ کمتری برای خانواده ها فراهم کنند، چنین خودرویی فروش بیشتری داشته و موفق تر خواهد بود. آیتم هایی همچون مقرون به صرفه بودن، زیبایی ظاهری، کارایی بالا، داشتن جای کافی برای استفاده خانواده، مصرف پایین، شتاب و… نمونه هایی است که مصرف کنندگان به شدت به آن توجه دارند.

 

در کشورهای اروپایی، آمریکا، ژاپن، چین و کره به دلیل تنوع بالای خودروها، خودروسازان به شدت به دنبال ایده سازی، رقابت در تولید خودروهایی متنوع تر، زیباتر و کاراتر هستند و از ایده های جدید استقبال می کنند. هر سال خودروهای جدیدی از کمپانی های مختلف رونمایی می شود که بسیاری از کاستی های نمونه های قبلی در آنها برطرف شده و آپشن ها و امتیازات جدیدی به آن اضافه شده است. بازار رقابتی باعث بالاتر رفتن کیفیت محصولات، ایجاد تنوع بیشتر و نیز جذب مشتریان بیشتر می شود.

 

ایده پردازی و رقابت موجب شده تا این خودروسازان جای خود را در کشورهای دیگر نیز باز کنند و به عنوان کمپانی های موفق در این عرصه درآمد هنگفتی از فروش خودروهای خود داشته باشند. در ایران اما به دلیل وجود بازارهای بسته و نبود جو رقابتی، خودروسازان به تولید نمونه های قدیمی خود بدون ایجاد هیچ تغییر و نوآوری ادامه می دهند. اکثر خودروهای وارداتی نیز از نمونه های چینی بی کیفیتی هستند که قیمت آنها بسیار بالاتر از کیفیتی است که به مشتریان ارائه می دهند.

 

در این گزارش تلاش شده تا قیمت و کیفیت ارزانترین خودروهای سال ۲۰۲۱ در اروپا با خودروهای موجود در ایران مقایسه شود. این ۵ مدل در صورت آزادسازی واردات راهی بازار ایران می شوند و رقیب داخلی ها هم نیستند و در کلاس خودروهای متوسط به پایین طبقه بندی می شوند که بهانه اشرافی گری را از جوسازان خواهد گرفت.

 

هیوندای ونیو

 

 

 

این خودرو دومین کراس اور ارزان قیمت موجود در ایالات متحده است که قیمت ۱۹,۹۲۵ دلار یا حدود ۴۶۰ میلیون تومان به نرخ ارز روز هر دلار دارد. ونیو مجهز به پیشرانه چهار سیلندر ۱۲۱ اسب بخاری است و فقط محرک جلو است و با گیربکس اتوماتیک (CVT) ارائه می شود. این خودرو با وجود اینکه از نیسان کیکس ارزانتر است اما ۱.۱ ثانیه سریعتر از آن بوده و همچنین ۲.۴ ثانیه سریعتر از تویوتا C-HR است. استفاده از سیستم‌های سرگرمی و آب و هوایی در آن ساده و آسان است.

 

دیگر مشخصات این خودرو عبارتند از:

 

مصرف سوخت ترکیبی، مصرف سوخت در شهر و بزرگراه به ترتیب ۳۱، ۳۰ و ۳۳ مایل بر گالن

 

گارانتی: ۱۰ سال یا تا ۱۰۰ هزار مایل گارانتی پیشرانه برای مدت ۵ سال، تا ۳۶ هزار مایل تعمیر رایگان.

 

لازم به ذکر است که گارانتی پیشرانه یک نوع ضمانت خاص که در آن فروشنده یا سازنده متعهد می شود در صورت بروز نقص در قطعات مربوط به پیشرانه، آن را تعمیر یا عوض کند.

 

هیوندا ولستر

 

 

 

قیمت مناسب هیوندای ولستر در دیگر کشورها چیزی است که طعم رانندگی با این هاچ بک را دلپذیرتر می کند. قیمت این خودرو برای سال جاری ۱۹,۸۹۵ دلار یا به نرخ دلار امروز حدود ۴۶۵ میلیون است. موتور اصلی ۱۴۷ اسب بخار است و یک خودروی دو درب مقرون به صرفه با ظاهر زیبا و هندلینگ تیز است. ولستر فقط دیفرانسیل جلو دارد و ارزان ترین مدل آن دارای یک گیربکس شش سرعته دستی است. داخل این خودرو بسیار راحت است موتور آن مصرف سوخت متوسطی دارد و سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا (EPA) مصرف آن را در مجموع ۳۰ مایل بر گالن برآورد شده است.

 

دیگر ویژگی های این خودرو شامل:

 

میزان مصرف سوخت ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب ۲۸، ۲۵ و ۳۳ مایل بر گالن است.

 

گارانتی: ۱۰ سال یا تا ۱۰۰ هزار مایل گارانتی پیشرانه برای مدت ۵ سال، تا ۳۶ هزار مایل تعمیر رایگان

 

سوبارو ایمپرزا

 

 

 

این خودرو با قیمت ۱۹,۷۲۰ دلار یا با نرخ امروز حدود ۴۶۰ میلیون تومان ارزش گذاری شده است. چهار چرخ محرک استاندارد در سوبارو ایمپرزا، آن را مقرون به صرفه ترین خودروی AWD امروزه می کند. AWD به معنی چرخ های متحرک است، یعنی به صورت دائم نیروی تولیدی موتور به هر چهار چرخ ارسال می‌ شود و همواره فعال است ولی بجای ارسال نیروی مساوی به چرخ‌ها، سنسورهایی بر روی هر چرخ وجود دارد تا نیرو را لحظه به لحظه پایش کنند، سپس واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU ) تصمیم‌ می گیرد تا چه مقدار توان به کدام چرخ منتقل شود. همچنین، قدرت از یک موتور ۱۵۲ اسب بخار با گیربکس پنج سرعته دستی تامین می شود. این هیجان انگیزترین پیشرانه نیست اما یک توازن خوب بین قدرت و بهره وری سوخت است. طبق تخمین سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا مصرف سوخت این خودرو در بزرگراه ۳۱ مایل بر گالن است.

 

میزان مصرف سوخت ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب ۲۶، ۲۳ و ۳۱ مایل بر گالن است.

 

گارانتی: ۵ سال، تا ۶۰ هزار مایل گارانتی پیشرانه برای مدت ۳ سال

 

کیا فورته

 

 

 

کیا فورته یکی از پرفروش ترین مدل های برند کره ای است با ۱۷۸۹۰ دلار قیمت معادل ۴۲۰ میلیون تومان. شاید به دلیل ظاهر خوب یا قیمت فوق العاده مقرون به صرفه آن باشد. موتور اصلی ۱۴۷ اسب بخار چهار سیلندری است، هرچند توربوشارژ ۲۰۱ اسب بخاری نیز برای نسخه جی تی در دسترس است. گیربکس آن ۶ سرعته استاندارد است. در داخل، استفاده از صفحه نمایش سرگرمی ۸.۰ اینچی وجود دارد که استفاده از آن ساده و آسان است و به طور استاندارد با فناوری مدرن مانند بلوتوث، اپل کارپلی و اندروید اتو عرضه می شود. با اپل کارپلی و اندروید اتو شما به راحتی و بدون نیاز به لمس و استفاده از گوشی همراه، قادر خواهید بود به محتوای گوشی آیفون یا اندروید خود دسترسی داشته باشید. طبق تخمین سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا میانگین مصرف این خودرو در بزرگراه ۳۷ مایل بر گالن است. همچنین فورته دارای مخزن بزرگتری بزرگتری نسبت به هوندا سیویک و فولکس واگن گلف است، به این معنی که بدون نیاز به پمپ بنزین، می تواند بیش از ۵۱۰ مایل را طی کند.

 

دیگر ویژگی های این خودرو شامل:

 

میزان مصرف سوخت ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب ۳۱، ۲۷ و ۳۷ مایل بر گالن است.

 

گارانتی: ۱۰ سال یا تا ۱۰۰ هزار مایل گارانتی پیشرانه برای مدت ۵ سال

 

نیسان ورسا

 

 

 

قیمت این خودرو ۱۵,۸۵۵ دلار یا کمتر از ۳۷۰ میلیون تومان است. نیسان ورسا هم از نظر ایمنی و هم از نظر قیمتی یک خرید مطمئن است. برخلاف کیا ریو و هیوندای اکسنت، ورسا به صورت استاندارد دارای ترمز اضطراری خودکار جلو و عقب، چراغ های بلند اتوماتیک و هشدار خروج از خط است. همچنین از صفحه لمسی بزرگتر ۷.۰ اینچی برای سرگرمی استفاده می کند. نوع مقرون به صرفه این خودرو اما فاقد اپل کارپلی و اندروید اتو است. یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۲۲ اسب بخاری قدرت چرخ های جلو را با یک گیربکس دستی پنج سرعته استاندارد تامین می کند. احساس بهتری به شما دست می دهد اگر بدانید افرادی که نزدیک به ۲۰هزار دلار برای ورسا هزینه می کنند، به همان اندازه اسب بخار قدرت دارند و تفاوت در این است که نوع گرانتر مجهز به گیربکس CVT است. اگرچه گیربکس دستی به طور قابل ملاحظه ای مصرف سوخت بیشتری دارد اما طبق تخمین سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا مصرف سوخت نمونه با گیربکس دستی در بزرگراه ۳۵ مایل بر گالن است در حالی که در نمونه CVT مصرف سوخت بزرگراه ۴۰ مایل بر گالن برآورد شده است.

 

نگاهی به چند مدل از خودروهای داخلی که با صرف همین هزینه می توان خرید نشان دهنده واقعیت بازار خودرو ایران است:

 

ام وی ام ایکس ۳۳ اسپرت

 

 

 

قیمت این خودرو برای سال ۱۴۰۰ حدودا ۶۰۰ میلیون تومان است. این خودرو ساخت ایران- چین هستند. دارای موتور ۴ سیلندر ۴ خطی و حداکثر قدرت آن ۱۳۶ اسب بخار است. ایکس ۳۳ دارای جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک CVT است و مجهز به صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی است. مصرف سوخت ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این خودرو شامل گارانتی ۳ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتر است. از معایب یاد شده از این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ایکس ۳۳ اسپرت فاقد سامانه پرخوران یا توربوشارژ است. گیربکس و همینطور وزن بالای بدنه باعث شده تا MVM X۳۳ NEW چالاکی قابل توجهی را در اختیار مالک خود قرار ندهد. ناگفته نماند که شتاب صفر تا صد این خودروی ۱۴۵۵ کیلوگرمی حدود ۱۳ ثانیه است که در صورت تکمیل بودن ظرفیت کابین این عدد تا حد قابل توجهی نیز افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر معمولا به mvm x۳۳ این انتقاد را وارد می‌کنند که به هنگام روشن کردن کولر عملکرد و توان موتور آن کاهش می‌یابد. چنین مواردی دست به دست هم دادند تا مشکلات فنی به‌عنوان از معایب ام وی ام X۳۳ شناخته شود. یکی از معایبی که اکثر مالکان ام وی ام X۳۳ از آن گله‌مند هستند، عایق‌بندی ضعیف کابین است که این مشکل خود را به‌صورت نفوذ صدای باد در کابین (اغلب از سمت شیشه جلو) و صدای آزاردهنده پیشرانه به‌خصوص در دورهای بالای ۳۰۰۰ خود را نشان می‌دهد.

 

چانگانCS ۳۵

 

 

 

قیمت روز این خودروی ساخت چین برای سال ۱۴۰۰ در داخل ایران ۵۵۱ میلیون تومان است. از ویژگی های این خودرو می توان گیربکس ۴ دنده اتومات، قدرت ۱۲۳ اسب بخار، مصرف ترکیبی ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مانیتور ۸ اینچی لمسی اشاره کرد. یکی از معایب چانگان CS۳۵ پیشرانه ضعیف آن است. این خودرو از یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی بهره می‌برد که قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار توان در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. این موتور کم‌قدرت هیچ تناسبی با وزن ۱۲۹۰ کیلوگرمی خودرو نداشته و همین امر باعث شده تا شتاب صفر تا ۱۰۰ خودرو به ۱۵ ثانیه برسد که برای خودرویی در این کلاس قیمتی اصلا مطلوب نیست.

 

استفاده از مواد بی‌کیفیت در داخل کابین با هدف کاهش قیمت خودرو یکی دیگر از مشکلات است. چانگان تمامی سعی خود را کرده است تا ارزان‌سازی CS۳۵، به کاهش کیفیت خودرو منجر نشود، اما در این امر موفق نبوده چرا که در تولید داشبورد از پلاستیک خشک با کیفیت پایین که بوی نامطبوعی را نیز ایجاد می کند، استفاده شده است که سروصدای آن در یک بازه زمانی کوتاه چندان دور از انتظار نیست.

 

افت کیفیت محسوس آن‌ها حتی در همان سال‌های ابتدایی استفاده از این خودرو باعث شده بازار خرید خودروی دست دوم این مدل ضعیف باشد. خدمات پس از فروش ضعیف ایکس ۳۳ یکی دیگر از معایبی است که باید به آن توجه داشت.

 

دنا پلاس اتومات توربو

 

 

 

این خودرو ساخت ایران بوده و قیمت روز بازار آن ۴۶۰ میلیون تومان است. شاید با وجود خودروهای چینی و بی کیفیت موجود در بازار، این بهترین انتخاب برای خرید باشد. موتور دنا ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه و حداکثر قدرت آن ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه است. این خودرو دارای جعبه دنده ۶ سرعته خودکار بوده و به مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) مجهز است. مصرف سوخت ترکیبی، شهری و خارج از شهر دنا به ترتیب ۷.۹، ۸.۱ و ۶.۹ است.

 

هایماS۵

 

 

 

این خودرو نیز از نوع چینی بوده و قیمت آن حدود ۶۲۰ میلیون تومان است. اس-۵ دارای پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ بوده و ۱۴۸ اسب ‌بخار قدرت دارد. مصرف ترکیبی آن ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این خودرو مجهز به مانیتور ۷ اینچی لمسی است. این خودرو امکانات بیشتری نسبت به رقبای خود ارایه داده است اما از جمله معایب آن می توان به قیمت بالاتر، کیفیت ساخت متوسط و مصرف سوخت بیشتر از رقبا اشاره کرد.

 

برلیانس H۳۳۰ (اتومات)

 

 

 

برلیانس h۳۳۰ یکی از سدان‌های جمع‌وجور چینی مونتاژ داخل است. قیمت روز این خودرو ۴۶۵ میلیون تومان است. حداکثر قدرت برلیانس ۱۱۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه، شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۱۳.۵ ثانیه و دارای جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک است. مصرف سوخت ترکیبی این اتومبیل ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این خودرو نیز مانند همه خودروهای دیگر چینی دارای معایب زیادی است. این خودرو در مقایسه با سایر محصولات چینی کیفیت ساخت کمتری دارد و از این نظر در رده سایر خودروهای وطنی قرار می‌گیرد. استفاده از پلاستیک خشک در ساخت کابین و قالب‌گیری کم‌دقت قطعات داخلی و خارجی خودرو سبب شده است تا مشاهده فاصله‌های ناخواسته بین اجزای مختلف بدنه و کابین کاملا مشهود باشد. هم‌چنین قطعات خودرو استحکام چندانی ندارند و به‌راحتی در درازمدت دچار مشکل می‌شوند. کیفیت پایین سیم‌کشی و ادوات الکتریکی به‌کاررفته در این خودرو سبب شده است تا برخی افراد پس از خرید این سدان جمع‌وجور شرقی، به طور مکرر درگیر رفع نقایص و حل مشکلات آن شوند. خدمات پس‌ازفروش ضعیف، قیمت گزاف قطعات یدکی و توقف تولید از دیگر معایب این خودرو هستند.

 

همانطور که می بینید، اگر قصد خرید خودرویی با کیفیت را داشته باشید، به دلیل نبود بازار رقابتی با صرف مبلغی گزاف و فراتر از توان مردم عادی، جز خرید خودروهای داخلی یا اتومبیل‌های بی کیفیت چینی هیچ انتخاب دیگری ندارید؛ حال آنکه اگر یک بازار رقابتی وجود می داشت گزینه های بسیار باکیفیت و با ایمنی بالاتر در دسترس ایرانیان قرار می گرفت.

 

پایان/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.