جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
شجاعت به سبک سقراط
19 شهریور 1399 - 13:53
شناسه : 9953
37
اختصاصی سیلوانا نیوز

افلاطون در یکی از روایت‌هایش، گفتگوی سقراط با یکی از سرداران جنگی یونان را نقل می‌کند که در این گفتگو سقراط از لاخس می‌خواهد تا تعریفی از شجاعت را بیان کند. لاخس که یکی از فرماندهان مشهور آن زمان بود و شجاعتش زبانزد خاص و عام؛ روبرو شدن و مقابله با لشکر دشمن را بهترین […]

ارسال توسط : نویسنده : سیبَر خوزان منبع : اختصاصی سیلوانا نیوز

افلاطون در یکی از روایت‌هایش، گفتگوی سقراط با یکی از سرداران جنگی یونان را نقل می‌کند که در این گفتگو سقراط از لاخس می‌خواهد تا تعریفی از شجاعت را بیان کند. لاخس که یکی از فرماندهان مشهور آن زمان بود و شجاعتش زبانزد خاص و عام؛ روبرو شدن و مقابله با لشکر دشمن را بهترین تعریف شجاعت می‌داند. سقراط اما به این تعریف قانع نمی‌شود و با یادآوری یکی از جنگ‌ها که در آن لشکر یونانی عقب‌نشینی کرده، سپس با تجدید قوا، شجاعانه لشکر دشمن را شکست می‌دهد لاخس را نسبت به ناقص بودن تعریفش آگاه می‌سازد و تعریف تازه و کامل‌تری را به این سردار شجاع ارائه می‌کند.

 

ویروس کرونا را هم شاید بتوان در شرایط حال حاضر به لشکر دشمن تشبیه کرد که مقابله با آن نیاز به استراتژی دارد تا صرفا مقابله.

علیرغم تلاش گروه‌های مختلف دانشمندان، هنوز دارویی قطعی برای درمان کرونا کشف نشده و هم‌چنان شاهد افزایش قربانیان این بیماری هستیم.

اما می‌توان با تکیه بر پیشگیری و تقویت قوای جسمانی تا حدود زیادی به مقابله با این ویروس پرداخت. تقویت سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد که انجام ورزش و فعالیت بدنی موثر، یکی از راههای تاثیرگذار بر افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن است.

اگر بخواهیم قدری تخصصی قضیه را بررسی کنیم، باید نگاهی بیندازیم به گلبول‌های سفید و نقش آن‌ها در بالابردن ایمنی بدن.

این سلول‌ها، بدن را در برابر بیماری و انواع عفونت‌ها محافظت می‌کنند. چرا که به عنوان سلول‌های سیستم ایمنی شناخته می‌شوند و‌ در هنگام مواجه بدن با عوامل بیگانه، به مبارزه با آنها می‌پردارند.

گلبول‌های سفید انواع مختلفی دارد که نوتروفیل‌ها بخش اعظم ( تقریبا ۶۰ درصد ) آنها را تشکیل می‌دهند. وظیفه نوتروفیل‌ها بیگانه‌خواری یا فاگوسیتوز است.

اما مهم‌ترین نوع گلبول‌های سفید لنفوسیت‌ها هستند که در هنگام هجوم مواد مضر به بدن، نوعی پروتئین به نام پادتن تولید می‌کنند. پادتن‌ها به محض تولیدشدن، به مواد مضر می‌چسبند تا سایر گلبول‌های سفید آنها را از بین برده و از بروز عفونت جلوگیری کنند.

انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم باعث افزایش گلبول‌های سفید و در نتیجه مقاومت بیشتر سیستم ایمنی بدن می‌شود. البته در این جا ذکر یک نکته واجب است: انجام فعالیت بدنی طولانی مدت آن هم با شدت بالا، باعث افزایش بیش از حد گلبول‌های سفید می‌شود که این عمل در عملکرد سیستم ایمنی اختلال ایجاد می‌کند و تضعیف سیستم دفاعی بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها را به دنبال دارد. درنتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی، به ویژه عفونت‌های تنفسی افزایش می‌یابد.

بنابراین بهترین راه‌حل، گنجاندن یک برنامه ورزشی منظم و‌ متعادل در برنامه روزانه است. یک پیاده‌روی سبک و یا نرمش‌های ساده که حتی در خانه هم می‌توان انجام داد، بسیار کارساز است.

کافی‌ست روزانه ۳۰ الی ۴۰ دقیقه از وقتتان را به ورزش کردن اختصاص دهید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

 

انتهای پیام / سیبَر خوزان

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.