سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024 ساعت ×
ترکیه در حال خروج از سوریه  و بشار اسد برای دیدن اردوغان، تاقچه بالا می‌گذارد
20 دی 1401 - 22:16
شناسه : 18549
11

زده سال پیش، قرار بر این بود که دیگر سوریه نباشد. نه فقط بشار اسد نباشد، سوریه و مردمانش نباشند و روی نقشه محو شوند. بعد از یازده سال از جنگ داخلی و بین‌المللی و بدبخت شدن میلیون ها سوری، ترکیه و آخرین بازمانده اپوزوسیون متصل به ترکیه قرار است خاک این کشور را ترک […]

ارسال توسط :

زده سال پیش، قرار بر این بود که دیگر سوریه نباشد. نه فقط بشار اسد نباشد، سوریه و مردمانش نباشند و روی نقشه محو شوند.

بعد از یازده سال از جنگ داخلی و بین‌المللی و بدبخت شدن میلیون ها سوری، ترکیه و آخرین بازمانده اپوزوسیون متصل به ترکیه قرار است خاک این کشور را ترک کنند.

اردوغان با بشار به توافق رسیده که علاوه بر ترک سوریه، برای ثبات این کشور همکاری کند.

در عالم روابط بین‌الملل، انگشت اتهام به سمت بشار اسد به عنوان حاکم  یک کشور که باید به دنبال بقا و منافع ملی کشور باشد، نمی‌رود. انگشت اتهام به سمت کسانی می‌رود که با اعتراض ساختگی و دست گذاشتن روی شکاف‌های جامعه سوریه، نسخه تحریم، دخالت بشر دوستانه و خارجی پیچیدند و مردم سوریه را به خاک و خون کشیدند.

حالا بعد از یازده سال، با اپوزوسیون مانند تفاله برخورد می‌شود، ترکیه هم در حال خروج و بشار اسد برای دیدن اردوغان، تاقچه بالا می‌گذارد. بشار اسد و درس‌هایی برای آنان که می‌اندیشند به جای ماند …

در ایران هم در پاییز۱۴۰۱ همانند فصل پاییز ریزشهای صورت گرفت که پرده تزویر و ریاکاری را از چهره بعضی خواص کنار زد خواصی که بد فهمیدند و دیر فهمیدند در پاییز امسال یک جنگ تمام عیار ترکیبی به قول امیر اوهانا رئیس کنست اسرائیل مرگ با ضربه هزاران چاقو در داخل کشور در حال اتفاق بود که نشان از یک زمینه سازی چند ماهه قبلی از سوی نهادی اقتصادی اجتماعی و به اصطلاح بشر دوستانه عربی، غربی و صهیونیستی را نشان میداد برنامه ریزی که نیاز به واکاوی های جامعه شناسانه و زیر بنایی دارد اما فارغ از تمام مشکلات اجتماعی و اقتصادی که در داخل کشور وجود دارد و مطالبه به حق مردم را می طلبد ، مطالبه ی که از سوی مقام معظم رهبری بارها چه در جمع دیدارهای مردمی چه در جمع خصوصی مسئولان کشور از آن یاد شده است به هر حال کشور ایران در طول ۴۴ سال گذشته از این بحرانها به مراتب سخت تر را پشت سر گذشته است، اما قرار بود امسال هم سال آخر این نظام باشد .

طوری جورچین را چیده بودن که ایران را به ۱۲ قسمت مساوی بین کمونیست ها، لیبرال ها فمینیست ها هم جنسبازان و نهلیسم ها تقسیم کنند تقسیم شدنی که اثری از ایران و ایرانی و مکتب اسلام در آن نباشد مواردی وجود دارد که به نظر می رسید جنبه انحرافی و گمراه کننده دارد و آن هم مسله تکراری تجزیه کردستان و سیستان بلوچستان بود که با توجه به مسائل موجود در منطقه همخوانی نداشت در بهبوهه اغتشاشات در داخل کشور از اوایل پائیز امسال بحران در مرزها ی آذربایجان و مداخله کشوری غربی و صهیونیستی در تغییر مرزهای ارمنستان وآذربایجان به چشم میخورد ولی در بایکوت خبری رسانه های منطقه ای قرار میگیرد.

مداخله ی که همکاری فعال ترکیه، فرانسه و متحدان غربی این کشور ها را به طور واضح نشان میدهد که در ایجاد یک اجماع جهانی در جهت اقناع سازی جهانی در پذیرش اتفاقات پیش رو میباشد ، در این میان نقش ترکیه در انتقال تروریستهای نیابتی خود موسوم به جبهه النصره و ارتش آزاد گروههای چچنی که عمدتا ترک تبار هستند از ادلب سوریه به منطقه قره باغ کوهستان و منطقه اوکراین درحال شکل گیری هست.

تثبیت این گروههای تروریستی در منطقه قره باغ آذربایجان و راندن ارمنی های آن قسمت به سمت ارمنستان و تشکیل جلسه ی که از سوی فرانسه بعنوان عامل و اداره کننده اهداف رژیم صهیونیستی در منطقه با حضور ترکیه آذربایجان فرانسه ارمنستان نشان از توافقاتی در خصوص واگذاری گذرگاههای مرزی از سوی دو کشور آذربایحان و ارمنستان به صورت اجاره ای درصورت مخالفت در شورای امنیت در میان است که به اجماع طرفین جلسه رسیده و در آینده نزدیک شاهد تحولاتی که در عرصه بین المللی در حوزه تبادلات انرژی در جهان رخ داده است و نیاز مبرم به انرژی در جهان و الخصوص قاره سبز با توجه به فرا رسیدن فصل سرما برای نقل انتقال بهتر انرژی به صورت یک کریدور امن از قفقاز و غرب آسیا به ترکیه و اروپا در حوزه تغییر مرزهای ژئوپولتیکی و اقتصادی خواهیم بود این مسائل از ۴ جهت حائز اهمیت است که میتوان آن را مورد بررسی قرار داد :

۱-هرگونه تغییر در مرزهای ژئوپولتیکی آذربایجان منجر به تغییر در مرزهای امنیتی و ایدولوژی تا حوزه دریای خزر با ورود ناتو از طریق مرز ترکیه و آذربایجان (لاچین) خواهد شد و این امر ساختار امنیتی غرب آسیا و منطقه قفقاز را به هم می زند که تبعات و آثار آن نظیر جنگ های تسلیحاتی و تغییر حکومت ها و کودتا های نظامی در کشور های هدف را به دنبال دارد.

۲- وجود عناصر تکفیری و اسرائیلی در مرزهای شمالغرب و ایجاد نا امنی در مرزهای ایران حق استفاده از حق دفاع پیش دستانه اصل ۵۱ منشور ملل متحد را برای ایران حفظ مینماید.

۳- تثبیت تروریستهای نیابتی در دادن حق شهروندی در صورت جنگ در قره باغ بدون در نظر گرفتن ساختار بومی و نژادی این منطقه میتواند تاثیرات نامطلوبی در ساختار نسلی این منطقه بگذارد.

۴-تغییر مرزهای مورد مناقشه میتواند در حوزه عایدات حق نقل انتقال لجستیکی کریدور جاده ابریشم از داخل ایران که سالیانه بالغ بر ۵ میلیارد دولار بر اقتصاد ایران را دارد متضرر نماید .

 

یاداشت /دکتر محسنی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.