جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024 ساعت ×
جامعه پذیری و رهاشدگی فضای مجازی
01 بهمن 1401 - 15:32
شناسه : 18576
11

⭕️ جامعه پذیری و رهاشدگی فضای مجازی   امروز جامعه ایرانی بیش از هرزمانی به «رسانه‌ها» وابسته شده‌است. این وابستگی به‌معنای حضور چشم‌گیر اتباع جامعه در زیست‌بوم مجازی و تاثیرپذیری از رسانه هاست. درواقع سازوکارهای نوین ارتباطی در فضای مجازی، باعث شده که «نسل جدید» تاحدود زیادی «جامعه پذیری» خود را از خلال روابط رسانه […]

ارسال توسط :

⭕️ جامعه پذیری و رهاشدگی فضای مجازی

 

امروز جامعه ایرانی بیش از هرزمانی به «رسانه‌ها» وابسته شده‌است. این وابستگی به‌معنای حضور چشم‌گیر اتباع جامعه در زیست‌بوم مجازی و تاثیرپذیری از رسانه هاست. درواقع سازوکارهای نوین ارتباطی در فضای مجازی، باعث شده که «نسل جدید» تاحدود زیادی «جامعه پذیری» خود را از خلال روابط رسانه ای و تعاملات اجتماعی در زیست بوم مجازی تجربه کند.

در این‌راستا توسعه زیست بوم مجازی را اگر امر عادی و ناشی از «جهانی شدن» و ارتباطات جهانی بدانیم؛ اما «بی‌توجهی به‌حکمرانی مجازی» در کشور، کاملاً امری «غیرعادی» است؛ چراکه در همین هفته‌های اخیر، دسترسی شهروندان آمریکایی به یک «پیام‌رسانِ غیربومی»  در آمریکا محدود شد. این یعنی کنگره آمریکا «جامعه پذیری» اتباع خود را به صاحبانِ پلتفرم اجتماعی «تیک تاک» -که یک پیام رسان چینی است- نخواهد سپرد. لذا حاکمان آمریکا؛ فارغ از هرگونه جنجال‌ داخلی و ترس از جامعه جهانی، فعالیت این پیام رسان چینی را در آمریکا متوقف کرد.

 

وامّا در ایران…

 

با گذشت یک دهه از حضور چشمگیر شهروندان ایرانی در زیست بوم مجازی، تاکنون «قواعد حکمرانی مجازی» بطور رسمی برقرارنشده است. مسئولین‌امر، علیرغم توصیه‌های مکرّر رهبری، این مقوله حیاتی در حوزه «امنیت ملی» و موثر در «جامعه‌پذیری سیاسی- فرهنگی» را چندان جدی تلقی نکرده‌‌اند.  یعنی علیرغم همه تهدیدات دشمن (تهدیدنرم وجنگ‌ترکیبی)؛ مسئولین و متولیان‌امر، عملاً بخشی از جامعه پذیری نسل جدید را به «رسانه‌های بیگانه» و «پلتفرم‌های خارجی» سپرده‌اند.

بدون اغراق این رهاشدگی در دهه اخیر، عملاً باعث ترویج سبک زندگی غربی در بین نسل جدید بوده است و زمینه بروز تغییرات اجتماعی- اخلاقی در برخی از توده‌های نسلی شده است. شاید گفته شود، عوامل بسیاری در بروز این شرایط اجتماعی موثر بوده است؛ امّا سهم «زیست بوم مجازی- رسانه‌ای» در بروز این ویژگی‌های نسلی غیرقابل انکار است. نوع پوشش، جنس کنش، آرایش ظاهری نامتعارف، کاربرد کلمات مبتذل، استفاده طنزآمیز از الفاظ جنسی، اختلاط جنسیتی، حیازدایی در جامعه، رهانیدن افکار و امیال از احساس گناه، خودنمایی‌های سلفی و… از جمله پدیده‌هایی است که در نسل جدید بواسطه «رهاشدگی فضای مجازی» شکل یافته است و همچون آوار بر روی سازه «سبک زندگی ایرانی- اسلامی» جامعه در حال ریزش است.

آقایان مسئول و متولیان امر در ایران بدانید که حاکمان امریکایی با شعار«آزادی حداکثری» برای شهروندانشان، فعالیت پلتفرم‌ کشور رقیب -بخوانیدچین- را باعث اختلال در فرآیند «جامعه‌پذیری غربی» دانسته و آن را عامل نا امن سازی ذهنی و عینی در جامعه آمریکایی خواندند؛ آیا وقت آن نرسیده‌است که فعالیت پلتفرم‌های اسرائیلی-آمریکایی؛ بعنوان دشمنان درجه اول جمهوری اسلامی ایران را که باعث اختلال در فرآیند «جامعه پذیری دینی» و بروز «آسیب‌های اجتماعی» و «تهدیدات امنیتی» است پایان دهیم و با ترسیم قواعد حکمرانی مجازی، راه نفوذ دشمن را مسدود نماییم؟!

✍#دکتر_علی_قاسمی

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.